خدمات دکتر ثریا یوسف نژاد

ارتودنسی

ارتودنسی یا Orthodontics ؛ به درمان عدم هماهنگی و عدم جفت شدن دندان ها بر روی هم اشاره دارد که پزشک متخصص ارتودنسی ، صلاحیت انجام آن را داراست. از آن جا که غالبا درمان های ارتودنسی ، سبب بهبود ظاهر چهره می شوند ؛ می توان اشاره داشت که این روش ، علاوه بر جنبه درمانی از جنبه زیبایی نیز برخوردار است.


ادامه مطلب
درمان ناهنجاری های فکی

ناهنجاری های فکی ، به شرایطی اشاره دارد که در آن ؛ دندان های فک فوقانی و تحتانی به صورت هماهنگ بر روی یکدیگر قرار نمی گیرند. افرادی که با این شرایط مواجه بوده و از آن رنج می برند ؛ می توانند با مراجعه به متخصص ارتودنسی ، مورد اریابی و معاینات اولیه قرار گرفته و به درمان ناهنجاری های فکی خود بپردازند.


ادامه مطلب

دکتر ثریا یوسف نژاد
متخصص ارتودنسی
عضو انجمن ارتودنتیست های ایران

سوالات متداول

ناهنجاری های فکی ، چه علائمی را به دنبال دارند؟
ناهنجاری های فکی می توانند موجب بروز علائمی اعم از تنفس غیرطبیعی ، حساس شدن فک ، درد گوش و نواحی مجاور آن ، احساس درد و صدا در مفصل ، مشکل در جویدن و مواردی از این قبیل شوند. ناهنجاری های فک می توانند درد فراوان و ممتد در پی داشته باشند ؛ لذا درمان فوری در پیشگیری از تشدید آن اقدامی الزامی محسوب می شود.
در چه مواردی باید به متخصص ارتودنسی مراجعه شود؟
در صورتی که فک و دندان ها به درستی رشد نکرده و در موقعیت طبیعی خود قرار نگیرند ، وضعیتی موسوم به مال اکلوژن پدید آمده و موجب کجی دندان ها شده و آن ها را از حالت نرمال خارج می سازد ؛ از آن جا که این وضعیت ، بر روی ظاهر دندان ها و شکل صورت تاثیر منفی می گذارد باید توسط متخصص ارتودنسی تحت درمان قرار گیرد.
زمان مناسب برای درمان ارتودنسی ، چه سنی است؟
درمان های ارتودنسی ، غالبا از سن 12 تا 13 سالگی که فرآیند رشد و تکامل دندان های دائمی به پایان می رسد آغاز می گردند ؛ البته گاها استثنائاتی وجود دارد ؛ به طور مثال در صورت وجود اختلال شکاف کام یا لب ، بنا به صلاحدید پزشک ممکن است قبل از اتمام روند تکامل دندان های دائمی ، فرد تحت درمان ارتودنسی قرار گیرد.
آیا ارتودنسی دندان عوارض دارد؟
به طور کلی درمان ارتودنسی دندان به منظور اصلاح و رفع بی نظمی دندان ها و اختلالات فکی انجام شده و از بروز خیل کثیری از اختلالات دهان و دندان پیشگیری می کند. چنانچه این درمان ، تحت نظر متخصص ارتودنسی انجام شود و بیمار نیز همکاری لازم را داشته باشد ؛ عوارضی به دنبال نداشته و به نتایج مطلوبی خواهد انجامید.
ناهنجاری های فکی چه زمانی باید درمان شوند؟
درمان ناهنجاری های فکی در کودکی ، از اهمیت باقوه ای برخوردار می باشد ؛ چرا که در صورت درمان این اختلال در سنین کودکی ، از احتمال انجام جراحی فک به میزان قابل توجهی کاسته خواهد شد. از این رو اکیدا توصیه می شود در صورت وجود هر گونه ناهنجاری در فک کودک خود ، سریعا او را به پزشک متخصص ارتودنسی ارجاع دهید

آخرین مقالات