چنانچه فک پایین ، کوچک تر از حد نرمال بوده یا کمتر از میزان طبیعی رشد یافته باشد ؛ اصطلاحا چنین اطلاق می شود که فرد به کوچک بودن فک پایین یا به عبارتی Mandibular deficiency دچار می باشد.

در چنین مواردی ؛ فرد با کم ارتفاع بودن صورت و ناهنجاری دیپ بایت ، روبرو خواهد شد.

لازم به ذکر است که دیپ بایت ، به حالتی اشاره دارد که در آن ، دندان های جلویی فوقانی بالا بیشتر از اندازه استاندارد ، دندان های جلویی فک تحتانی  را پوشانده باشد.

کوچک بودن فک پایین

علت کوچک بودن فک پايين

به طور کلی عامل کوچکی فک پایین ؛ رشد ناکافی فک پایین ، رشد بیش از حد فک بالا یا ترکیبی از هر دوی این موارد می باشد.

توجه داشته باشید که وراثت ، اصلی ترین عامل کوچک بودن فک پایین می باشد و اکثر افرادی که با این ناهنجاری مواجه هستند ، به صورت مادرزادی با آن متولد شده اند.

از این رو والدین محترمی که با کوچکی فک پایین ، روبرو هستند ؛ باید احتمال بروز این ناهنجاری را در کودک خود بدهند و در صورت مشاهده هر گونه اختلال در فکین فرزند خویش حتما به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایند.

عوارض کوچک بودن فک پايين

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد ، از جمله عوارض ناشی از کوچک بودن فک پايين ، مواجهه با دیپ بایت می باشد.

حال آن که به دنبال دیپ بایت ، علاوه بر آن که چهره فرد زیبایی خود را از دست می دهد ؛ احتمال پوسیدگی دندان ها ، ساییدگی دندان های فکین و آسیب های لثه ای نیز تشدید خواهد شد.

ضمنا ناگفته نماند که در پی کوچـک بودن فک پايين ؛ به دلیل نبود فضای کافی برای رشد دندان ها در فک پایین ، دندان ها به یکدیگر فشرده شده و در نتیجه دندان های این فک ، دچار نامنظمی و شلوغی خواهد شد.

 

کوچک بودن فک پایین قابل درمان است ؟

در صورت کوچک بودن فک پايين و در راستای اصلاح موقعیت فک تحتانی ؛ می توان با درمان ارتودنسی و بهره وری از دستگاه های فانکشنال متحرک یا ثابت ارتودنسی ، فک تحتانی را در جهت جلو هدایت نموده و این نوع ناهنجاری فکی را مرتفع ساخت.

منظور از دستگاه های فانکشنال ارتودنسی ، دستگاه های ارتودنسی متحرکی می باشند که با تحریک رشد فک تحتانی ؛ سبب خواهند شد تا فک تحتانی به سایز و موقعیت نرمال خود رسیده و ایراد آن برطرف شود.

البته باید خاطر نشان شد که دستگاه های فانکشنال ، زمانی پاسخگو خواهند بود که فرد پیش از سن بلوغ ؛ نسبت به درمان کوچـک بودن فک پايين اقدام نماید ؛ چرا که تصحیح ناهنجاری کوچکی فک پایین ، در سنین بعد از بلوغ دیگر با استفاده از درمان ارتودنسی امکان پذیر نبوده و نیازمند مداخله جراح فک می باشد.