برخی افراد بنا به علل مختلفی از جمله موقعیت های اجتماعی خود ، درمان ارتودنسی با براکت هم رنگ دندان را ترجیح می دهند. در این روش درمانی ، به جای استفاده از براکت های فلزی متداول ارتودنسی ، از براکت های سرامیکی استفاده می شود. توجه داشته باشید که این نوع از براکت ها از لحاظ عملکردی هیچ تفاوتی با براکت های فلزی ندارند ؛ لذا در این روش ، سایر مراحل ارتودنسی تفاوتی با روش های رایج آن نخواهد داشت. در ارتودنسی با براکت های همرنگ دندان ، براکت های سرامیکی همرنگ دندان یا براکت های بی رنگ به جای براکت های فلزی بر روی دندان بیمار قرار داده می شوند. اگر دوست دارید راجع به این نوع ارتودنسی بیشتر بدانید ، مقاله دکتر ثریا یوسف نژاد را کامل بخوانید.

ارتودنسی با براکت هم رنگ دندان

لازم به ذکر است که براکت های هم رنگ دندان ، دارای نمایی شفاف هستند ؛ از این رو پس از قرارگیری بر روی دندان ها ، به خاطر نزدیک بودن رنگ شان به رنگ طبیعی دندان بر خلاف براکت های فلزی ، جلوه نازیبایی ندارند. در واقع با بهره وری از براکت همرنگ دندان ( براکت های شفاف ) ، می توان مانع نمایان شدن ارتودنسی شد ؛ از این رو غالبا افرادی که تمایل به دیده نشدن سیم های ارتودنسی دارند ، از این نوع از براکت ها استفاده می نمایند.

هر چند باید اشاره داشت که براکت های هم رنگ دندان ، به دلیل جنسی سرامیکی ای که دارند ؛ در مقایسه با براکت های فلزی ، به مراتب شکننده تر هستند ؛ در نتیجه نیازمند مراقبت بیشتری می باشند. همچنین ناگفته نماند که در این روش نسبت به براکت های فلزی ، حرکت دندان ها کندتر است ؛ بنابراین پروسه درمان طولانی تر خواهد بود. البته لازم به ذکر است که افراد در صورتی می توانند از براکت های هم رنگ دندان استفاده کنند که متخصص ارتودنسی پس از بررسی وضعیت آن ها ، انجام آن را مجاز بداند.

مزایای ارتودنسی با براكت هم رنگ دندان

مهم ترین مزیت براکت های هم رنگ دندان ، زیبایی و شکیل بودن آن ها است. ضمنا باید توجه داشت که براکت های هم رنگ دندان در قیاس با براکت های فلزی ، حساسیت کمتری ایجاد خواهند کرد ؛ از این رو استفاده از آن ها برای افرادی که به فلز حساسیت دارند بسیار بهتر است.

معایب ارتودنسی با براکت های هم رنگ دندان

همانطور که اشاره شد ، جنس براکت های هم رنگ دندان از جنس سرامیک می باشد ؛ لذا احتمال شکستن آن ها در قیاس با براکت های فلزی بیشتر است. بنابراین با توجه به شکننده بودن براکت های سرامیکی باید اشاره داشت که ارتودنتیست در جلسات درمان ناچار است نسبت به براکت های سرامیکی ، فشار کمتری به براکت ها وارد آورد که این مسئله ، سبب بروز محدودیت در درمان ارتودنسی می شود.

البته ناگفته نماند که بسته به نوع درمان ارتودنسی ، این امکان وجود دارد که محدود شدن درمان با ارتودنسی های هم رنگ دندان اختلالی در فرآیند درمان ایجاد نکند. این در حالی است که در برخی از موارد ، ممکن است محدودیت به وجود آمده ، می تواند به طولانی شدن پروسه درمان بیانجامد. لذا به این دلیل است که در صورت صلاحدید متخصص ارتودنسی ، می توان از این نوع از براکت ها استفاده کرد.

ضمنا توجه داشته باشید که براکت های سرامیکی در مقایسه با براکت های فلزی ، ریسک آسیب پذیری بیشتری دارند. از این رو افراد چنانچه از این براکت ها استفاده می کنند ، باید نسبت به رعایت دستورالعمل های مراقبتی بعد از ارتودنسی دقت بیشتری داشته باشند ؛ چرا که احتمال شکستن آن ها در هنگام فشار ناگهانی و حتی جویدن وجود دارد. باید متذکر شد که شکستن براکت های سرامیکی ، نه تنها موجب طولانی شدن روند درمان می شود ؛ بلکه سبب افزایش هزینه درمان نیز خواهد شد.

درمان ارتودنسی با براكت های هم رنگ دندان برای چه افرادی مناسب است ؟

طبق تحقیقات انجام شده و آمارهای جهانی ، بیشتر افرادی که برای درمان ارتودنسی مراجعه می کنند بزرگسالان می باشند ؛ تا جایی که از هر 5 بیمار حداقل یک نفر بزرگسال است. علت این امر آن است که بزرگسالان به دلیل تعاملات اجتماعی خویش و متعاقبا اهمیتی که به زیبایی ظاهر خود می دهند ؛ تمایل دارند دندان هایی منظم و مرتب داشته باشند ؛ از این رو به درمان ارتودنسی ترغیب می شوند و از آن جا که نمی خواهند سیم های ارتودنسی جلب توجه کند ، متقاضی استفاده از براکت های هم رنگ دندان می باشند.

همانطور که اشاره شد ، براکت های هم رنگ دندان به نسبت براکت های فلزی ، بیشتر در معرض شکستن قرار دارند و مستلزم مراقبت های بیشتری می باشند. حال آن که افراد بزرگسال به دلیل درک بهتر این مطلب ، کاندید مناسب تری برای استفاده از براکت های هم رنگ دندان خواهند بود. البته امکان استفاده از این نوع از براکت ها برای کودکان و نوجوانان نیز وجود دارد ؛ اما به دلیل نیاز به مراقبت بیشتر برای پیشگیری از شکستن براکت ، غالبا این روش درمانی برای کودکان گزینه مناسبی نمی باشد.

ارتودنسی با براکت هم رنگ دندان

طول دوره درمان با براکت های هم رنگ دندان چقدر است ؟

به طور میانگین ، طول فرآیند درمان با براکت های سرامیکی ؛ وابسته به موارد ذیل می باشد :

  • موقعیت دندان ها و لثه ها
  • وسعت بی نظمی دندان ها
  • فاصله بین دندان ها
  • فضای موجود در دهان
  • تعامل و مشارکت بیمار در بهبود روند درمان

به طور کلی طول دوره درمان با براکت های سرامیکی ، حدودا بین 2 الی 1 سال تخمین زده می شود ؛ البته روند درمان ممکن است در برخی افراد طولانی تر شده و گاها نیز کوتاه تر از زمان تخمین زده شده ، باشد.

مراقبت از براكت های سرامیکی

کسانی که از ارتودنسی نامرئی و براکت های همرنگ دندان استفاده می کنند باید دقت بیشتری در حفظ و نگهداری از آن داشته باشند ؛ زیرا براکت های سرامیکی ( براکت های هم رنگ دندان ) ، مقاوت کمتری در مقایسه با براکت های فلزی در مقابل فشار و ضربه داشته و به آسانی ممکن است با ضربه های کوچک بشکنند.

هزینه درمان ارتودنسی با براكت هم رنگ دندان

هزینه درمان ارتودنسی با براکت های هم رنگ دندان ( نامرئی ) ، بالاتر از ارتودنسی با براکت های فلزی می باشد ؛ از این رو برخی از بیماران ، تنها برای دندان های قدامی خود ( دندان های جلویی ) که بیشتر در معرض دید قرار دارند ، از این نوع از براکت ها استفاده می کنند. هزینه ارتودنسی ، متأثر از عوامل و پارامترهای مختلفی می باشد ؛ لذا برای احتساب و برآورد قیمت نهایی آن ، فرد باید از سوی متخصص ارتودنسی مورد ارزیابی و معاینه دقیق قرار گیرد.