ناهنجاری فک کلاس 2 ، به وضعیتی اطلاق می شود که در آن فک فوقانی و تحتانی با یکدیگر ناهماهنگ هستند ؛ به نحوی که در فرد مبتلا به ناهنجاری کلاس 2 شاهد آن هستیم که فک فوقانی جلوتر از حد طبیعی است یا فک تحتانی عقب تر از موقعیت نرمال می باشد یا این که ترکیبی از این دو حالت در وی مشهود است ؛ برای درمان این اختلال با ارتودنسی حتما باید به بهترین متخصص ارتودنسی بابل مراجعه شود. توجه داشته باشید که نیم رخ صورت یا اصطلاحا پروفایل این افراد ، حالت محدب یا ( Covex ) دارد. برای آشنایی بیشتر با این مقاله از دکتر ثریا یوسف نژاد ، ارتودنتیست خوب در بابل همراه باشید.

ناهنجاری فک کلاس 2 - دکتر یوسف نژاد

انواع ناهنجاری فكی كلاس 2

به طور کلی ناهنجاری فک کلاس 2 در بابل ، به دو دسته تقسیم می شود که در ادامه به معرفی هر یک پرداخته ایم و به منظور آشنایی شما با مفاهیم آن ها ، توضیحاتی اجمالی در خصوص هر یک ارائه نموده ایم.

  1. Class II Division 1 : در این نوع از ناهنجاری فک کلاس 2 ، مابین فک فوقانی و تحتانی بیمار اختلاف زیادی وجود دارد ؛ یعنی بیمار دچار اورجت افزایش یافته می باشد. لازم به ذکر است که در وضعیت نرمال و طبیعی ، باید دندان های جلویی ( قدامی ) فک فوقانی تقریبا به میزان 2 میلیمتر از فک تحتانی جلوتر باشند ؛ حال آن که چنانچه این فاصله بیشتر از این میزان باشد ؛ چنین اطلاق می شود که فرد دارای اورجت افزایش یافته است.
  2. Class II Division 2 : در این ناهنجاری علاوه بر این که بین فک بالا و پایین اختلاف وجود دارد ، دندان های قدامی فک فوقانی به شکل عمودی یا در جهت عقب ، شیب دارند و این مسئله سبب می شود که اختلاف موجود مابین فکین ، کمتر از واقعیت به نظر برسد.

البته باید اشاره داشت که این موضوع منجر به شلوغی و بی نظمی دندان های فک فوقانی یا به عبارتی دیپ بایت شدید می گردد. همانطور که پیشتر گفتیم در حالت نرمال باید دندان های قدامی فک فوقانی ، 2 میلیمتر از فک تحتانی جلوتر بوده و به همین میزان دندان های فک پایین را بپوشانند. حال آن که گاهی اوقات دندان های جلوی فک فوقانی ، وسعت بیشتری از دندان های جلوی فک تحتانی را می پوشانند و مانع دیده شدن دندان های فک پایین می شوند. حتی در برخی موارد این امکان وجود دارد که به دنبال این اختلال ، دندان های جلوی فك تحتانی به نسج نرم کام برخورد کرده و بدین ترتیب سبب ناراحتی و آزردگی مخاط بافت نرم فك فوقانی شوند.

ناهنجاری فک كلاس 2 ، چه عوارضی ایجاد می کند ؟

از جمله عوارض ناهنجاری فک کلاس 2 عبارتند از :

  • نامرتبی و شلوغی دندان ها
  • عقب رفتگی بیش از حد فك تحتانی نسبت به فک فوقانی

عوامل زمینه ساز بروز ناهنجاری فک كلاس 2

عمدتا ناهنجاری فک کلاس 2 ، ریشه وراثتی دارند ؛ البته برخی عادات نادرست و شرایط محیطی نیز می توانند زمینه ساز بروز آن شده و سبب تغییر آناتومیک فک شوند که از جمله آن ها می توان به موارد ذیل اشاره داشت :

  • مکیدن انگشت در سنین کودکی
  • رشد بیش از حد فک فوقانی و کند شدن رشد فک تحتانی
  • اصابت ضربات ؛ بویژه برخورد ضربه به فک تحتانی که منجر به بر هم خوردن نظم دندان ها شده باشد.

ناهنجاری فک کلاس 2 - دکتر یوسف نژاد

پیشگیری از بروز ناهنجازی فک کلاس 2

شاید در وهله اول این طور به نظر برسد که جلوگیری از ناهنجاری فک کلاس 2 در بابل ، امری دشوار است ؛ چرا که این ناهنجاری ، عمدتا ریشه ژنتیکی و وراثتی دارد. بهترین و موثرترین راهکار برای پیشگیری از بروز این ناهنجاری ، مراجعه زودهنگام به ارتودنتیست و نیز ترک عادات نادرست و رعایت بهداشت دهان و دندان می باشد.

درمان ناهنجاری فكی كلاس 2 در بابل

در صورتی که بیمار در سنین کودکی و پیش از بلوغ ( ۱۰ تا ۱۲ سالگی در دختران و ۱۱ تا ۱۳ سالگی در پسران ) ، جهت درمان ناهنجاری فک کلاس 2 در بابل به متخصص ارتودنسی مراجعه کند ؛ این امکان برای وجود خواهد داشت که با بهره وری از درمان ارتودنسی ، فکین ( فک بالا و پایین ) او را به وضعیت طبیعی و نرمال ، هدایت کرده و بدین ترتیب ناهنجاری موجود را مرتفع نمود. اما در مواردی که افراد پس از اتمام پروسه بلوغ و در سنین بزرگسالی ، با ناهنجاری فک كلاس 2 به متخصصین ارتودنسی مراجعه می کنند ؛ در صورتی که وسعت ناهنجاری شدید نباشد ، می توان با ارتودنسی ثابت و تغییر موقعیت دندان ها تا حدودی ظاهر فرد را بهبود بخشید. ولی در مواردی که شدت ناهنجاری زیاد باشد ؛ ارتودنسی به تنهایی پاسخگو نبوده و فرد علاوه بر انجام ارتودنسی ، مستلزم انجام جراحی فک نیز می باشد.

استفاده از تجهیزات ارتودنسی همراه با درمان ارتودنسی

در درمان ناهنجاری فک کلاس 2 در بابل با دکتر ثریا یوسف نژاد ، افزودن بر درمان ارتودنسی باید از ابزارهای دیگری نیز استفاده نمود ؛ در ادامه انواع مختلف این ابزارها و تجهیزات را معرفی نموده ایم.

  • هدگیر : یک ابزار متحرک در ارتودنسی می باشد که بین دندان ها فضای بیشتری ایجاد کرده و به مرتب شدن دندان ها منتج می شود.
  • هربست : نوعی ابزار ثابت ارتودنسی است و برای درمان اورجت ( دندان های قدامی فک بالا به صورت غیرطبیعی ، جلوتر از دندان های قدامی فک پایین است. ) مورد استفاده قرار می گیرد و خود بیمار هرگز نمی تواند آن را از دندان ها خارج کند. هربست باعث جلو کشیده شدن فک پایین بیمار شده و کمک می کند که دندان های بالا به سمت عقب میل یابند.
  • توین بلاک : به بلوک های اکریلیک فوقانی و تحتانی اشاره دارد و فک بالا و پایین را برای حرکت به عقب و جلو تحریک می کند. در موارد شدید ، استفاده از کش جراحی و در موارد خیلی جدی تر کشیدن دندان می تواند گزینه مناسبی باشد.

روش های درمان ناهنجاری فک کلاس 2

مال اکلوژن یا ناهنجاری فک کلاس 2 ، با توجه به علت ایجاد کننده آن و صلاحدید متخصص ارتودنسی خوب در بابل به یکی از طرق زیر درمان می گردد :

  • تغییر موقعیت دندان ها با استفاده از ارتودنسی ثابت
  • تغییر وضعیت قرارگیری فکین بر روی یکدیگر با بکارگیری ارتودنسی متحرک
  • درمان شلوغی و بی نظمی شدید دندان ها ، با کشیدن یک یا چند دندان
  • تغییر شکل ظاهری فک با کوتاه کردن آن یا انجام اعمال جراحی اعم از جراحی فک