عموما افراد چنین تصور می کنند که درمان ارتودنسی ، صرفا جهت اصلاح نامنظمی دندان ها بوده و تنها در صورت داشتن دندان های نامرتب باید به متخصص ارتودنسی مراجعه گردد.

اما باید اشاره داشت که ناهنجـاری های فکی ؛ یکی از مهم ترین اختلالاتی هستند که با درمان ارتودنسی ، می توان به درمان آن ها پرداخت.

انواع مختلفی از ناهنجـاری فک وجود دارد ؛ ما در مقاله پیش رو قصد داریم شما را با ناهنجـاری فك کلاس 3 آشنا نماییم.

ناهنجاری فک کلاس 3

ناهنجاری فک کلاس 3

ناهنجـاری فك کلاس 3 ( Class III ) ، به منزله قرارگیری ناهماهنگ فک فوقانی و تحتانی بر روی یکدیگر می باشد ؛ بدین نحو که یا فک تحتانی جلوتر از حد نرمال است ، یا فک فوقانی عقب تر از حد طبیعی است یا ترکیبی از این دو وضعیت وجود دارد.

نیم رخ یا پروفایل صورت در افرادی که دچار ناهنجـاری فك کلاس 3 هستند ، حالت مقعر یا concave دارد.

لازم به ذکر است در افرادی که با این نوع از ناهنجـاری فک مواجه هستند ؛ جهت جبران اورجت معکوس ، دندان های فک تحتانی به عقب متمایل است.

در نتیجه باید اشاره داشت که ناهنجـاری فك کلاس 3 ، سبب شلوغی دندان های فک پایین می شود.

همانطور که در مقاله ناهنجاری فک کلاس 2 اشاره شد ؛ مقصود از اورجت ، جلوزدگی دندان های قدامی فک بالا از دندان های قدامی فک پایین بیش از حد طبیعی می باشد.

اورجت معکوس ، به عکس این حالت اشاره دارد و منظور از آن جلوزدگی دندان های قدامی فک تحتانی از دندان های قدامی فک فوقانی می باشد.

علت بروز ناهنجـاری فك کلاس 3

ناهنجـاری فك کلاس 3 ، می تواند ناشی از یکی از موارد زیر باشد :

  • ژنتیک
  • قومیت
  • عوامل محیطی و عادات نادرست

ناهنجاری فک کلاس 3

انواع ناهنجـاری فک کلاس 3

به طور کلی ناهنجـاری فك کلاس 3 به دو نوع تقسیم می شود :

  1. ناهنجـاری فك کلاس 3 عملکردی ( pseudo class3 ) : در این ناهنجـاری ؛ ارتودنتیست به راحتی و با فشاری که از طریق دست وارد می آورد ، می تواند فک تحتانی بیمار را در جهت عقب و به موقعیت صحیح آن هدایت کند. این نوع از ناهنجـاری ، چنانچه به موقع تشخیص داده شود ؛ تنها با درمان های ارتودنسی و بدون نیاز به جراحی قابل درمان خواهد بود ؛ البته شایان ذکر است که افراد باید پروسه درمان ارتودنسی را به طور کامل پیگیری نمایند تا نتایج مطلوبی حاصل گردد.
  2. ناهنجـاری فك کلاس 3 واقعی : در این نوع از ناهنجـاری فك کلاس 3 ، نمی توان فک تحتانی را با فشار دست به جای اصلی خود هدایت نمود.

این نوع ناهنجـاری ؛ غالبا در پی قرارگیری نادرست فک فوقانی ، تحتانی یا هر دو فک می باشد و در نتیجه درمان های پیچیده تری را می طلبد و عمدتا همراه با درمان های ارتودنسی ، نیاز به انجام جراحی فک را نیز ضروری می سازد.

درمان ناهنجـاری فک کلاس 3

در صورتی که کوچک بودن فک بالا منجر به بروز ناهنجـاری فك کلاس 3 شده باشد و بیمار پیش از سن بلوغ جهت درمان آن به متخصص ارتودنسی مراجعه نماید ؛ با استفاده از دستگاه های خارج دهانی ارتودنسی ؛ اعم از Reverse Chin Cup و Face mask ؛ یا با بهره وری از دستگاه های داخل دهانی ، می توان فک فوقانی را به سمت جلو رانده و این نوع از ناهنجـاری را درمان نمود.

اما در مواردی که علت ناهنجـاری فك کلاس 3 ؛ بزرگ بودن فک پایین بوده اما فرد بعد از اتمام فرآیند بلوغ ، برای درمان ناهنجـاری فك کلاس 3 به متخصص ارتودنسی مراجعه کرده باشد ؛ علاوه بر ارتودنسی ، ملزم به انجام جراحی فک نیز خواهد بود.

حال آن که در برخی موارد ناهنجـاری فك کلاس 3 در اثر بزرگ بودن فک پایین رخ می دهد ؛ در این موارد چه پیش از پایان پروسه بلوغ و چه پس از آن نمی توان با دستگاه های ارتودنسی به درمان بیمار پرداخت و تنها راه درمان ، انجام جراحی خواهد بود.

دکتر ثریا یوسف نژاد ارتودنتیست بابل ، از بهترین پزشکان متخصص ارتودنسی در بابل می باشند که با اتکا بر دانش خود و توانمندی ای که طی سال های طبابت شان کسب نموده اند ؛ درمان انواع ناهنجـاری های فکی را به بهترین نحو ممکن به انجام می رسانند.