ارتودنسی دندان پروسه ای چند مرحله ای است که فرد با چند مرتبه مراجعه به مطب متخصص تحت این روند قرار می گیرد. در نخستین جلسه از مراحل درمان ارتودنسی ، دندان ها ، فک تحتانی و فوقانی ، لثه ها ، ساختار استخوان و سلامت کلی دندان ها توسط ارتودنتیست مورد بررسی قرار می گیرند. پس از آن که الزامی بودن درمان ارتودنسی مشخص گردید ، دکتر ثریا یوسف نژاد ، متخصص ارتودنسی خوب در بابل ، متدهای مختلف و هزینه های پرداختی را  به همراه مدت طول درمان برای افراد مورد بررسی قرار می دهد.

 

مراحل درمان ارتودنسی - دکتر یوسف نژاد

 

ثبت اطلاعات تشخیصی

پس از آن که ارتودنتیست متد درمانی را برای فرد معین ساخت ، مرحله ثبت اطلاعات فرا می رسد که شامل موارد زیر می باشد: قالب گیری دندان های فرد ، انجام رادیوگرافی از سر و صورت ، عکسبرداری دیجیتال از فک و صورت. ثبت این اطلاعات در تشخیص صحیح و دقیق به متخصص ارتودنسی کمک بسیاری می کند. در این بازه زمانی ، پزشک تمام اطلاعات لازم درباره نوع روند درمانی ارتودنسی ، مراحل مختلف آن و نیاز به انجام جراحی یا کشیدن دندان در ارتودنسی را به طور کامل در اختیار فرد می گذارد. شخص نیز می تواند پرسش های مرتبطی که در ذهن او شکل گرفته اند را از پزشک بپرسد. بر اساس آن که ناهنجاری های فکی و دندان هر فرد با سایرین متفاوت است مشخصاً نحوه و طول درمان آنان نیز مشابه نخواهد بود. بسته با نیاز هر فرد، دکتر یوسف نژاد، مراحل درمان ارتودنسی را برای افراد توضیح می دهند.

درمان ارتودنسی و نحوه قرارگیری فک

محل قرار گیری فک تحتانی و فوقانی ، پیش از قرارگیری براکت های ارتودنسی بر روی دندان ها ، مورد بررسی قرار می گیرند. در وهله اول موقعیت فکین با استفاده از ارتودنسی متحرک اصلاح می شود.

آیا سن شخص تاثیری در روند درمانی دارد ؟

سن فرد برای انجام ارتودنسی در بابل ، به چند لحاظ حائز اهمیت است. به طور معمول در کودکان 8 یا 9 سال ، محل قرارگیری استخوان های فک تنها با انجام ارتودنسی و بدن نیاز به جراحی می تواند اصلاح شوند. اما از طرفی دیگر برای افراد بزرگسال علاوه بر ارتودنسی ، جراحی نیز الزامی می باشد. بدین صورت بهترین ارتودنتیست بابل ، برای اصلاح ناهنجاری های دندان و فک در بزرگسالان ابتدا دندان ها را برای انجام جراحی آماده می کند و پس از آن با همکاری جراح فک و صورت ، پروسه عمل انجام می پذیرد. سپس بیمار برای انجام ارتودنسی مجدداً به ارتودنتسیت ارجاع داده می شود.

مدت زمان درمان ارتودنسی

برای تمامی بیماران ، مدت زمان مورد نیاز جهت درمان کامل و مطلوب ، یکسان نخواهد بود. شدت ناهنجاری و سن شخص مراجعه کننده از عوامل تعیین کننده طول درمان هستند. معمولاً بازه زمانی درمان ارتودنسی در بابل ، برای سطح مشخصی از ناهنجاری ، برای کودکان در قیاس با بزرگسالان کوتاه تر است. همچنین در صورت استفاده از ارتودنسی ثابت ، شخص مدت زمان کمتری را برای درمان پشت سپری می کند. پزشک با در نظر گرفتن تمامی موارد مذکور یک جدول زمانبندی شده 6 الی 30 ماهه را ، جهت درمان، به فرد ارائه می دهد.

وظایف فرد در حین مراحل درمان ارتودنسی

از فرد انتظار می رود که تمام توصیه های گفته شده از سوی دندانپزشک را به طور مرتب و منظم رعایت نماید. برای آن که بهترین نتایج از روند اتخاذ شده برایتان حاصل شود باید :

  • طبق برنامه ریزی انجام شده برای معاینه ، در مطب پزشک حضور پیدا کنید.
  • رعایت بهداشت دهان به خصوص هنگام خواب شبانه که دهان در طول شب بسته می باشد ، امری الزامیست.
  • مراقبت صحیح و نگهداری درست از ارتودنسی قرار گرفته بر روی دندان ها

پایان درمان ارتودنسی

در مرحله پایانی ، برای ثابت نگه داشتن ارتودنسی ، استفاده از ریتینرهای مناسب پیشنهاد می شود. زمان دقیق برای استفاده از نگه دارنده ها و چگونگی مراقبت از آن ها توسط متخصص به فرد گفته می شود. بعضی از ریتینرها به طور 24 ساعته در 6 ماه اول مورد استفاده قرار می گیرند. بعد از آن ، به مدت چند سال تنها شب ها ریتینرها درون دهان قرار می گیرند.

مراحل ارتودنسی با هدف زیبایی

  • در مرحله اول لازم است متخصص ارتودنسی مشکلات دندان را بررسی  و معاینه کند. معمولا اولین جلسه به این موضوع اختصاص داده می شود.
  • در مرحله دوم از شما خواسته می شود تا از دندان ها عکس رادیوگرافی تهیه کنید. مشاهده این تصاویر به ارتودنتیست کمک می کند تا قبل از قرار دادن براکت های ارتودنسی ، هرگونه مشکل را بررسی و برطرف نماید.
  • در این مرحله از سلامت لثه های شما باید اطمینان حاصل شود و اگر مورد مشکوکی در لثه ها مشاهده شد ، ممکن است به پریودنتیست معرفی شوید.
  • مرحله چهارم ترمیم و اصلاح پوسیدگی ها و جرم گیری دندان ها می باشد.
  • بعد از برطرف شدن تمامی مشکلات درمان آغاز شده و از فک بالا و پایین و دندان ها قالب گیری می شود.

مراحل درمان ارتودنسی ثابت

  • بعد از اتمام رویش تمامی دندان های دائمی برای درمان ناهنجاری های پیچیده ، از ارتودنسی ثابت استفاده می شود.
  • هیچ محدودیتی برای استفاده از این نوع ارتودنسی وجود ندارد و به دلیل مزایا و کاربردهای فراوان موجب شده است تا طرفداران زیادی پیدا کند.
  • در انجام مراحل ارتودنسی ثابت  ، کش ها و سیم های مخصوص دندان ها را به ناحیه مورد نظر حرکت داده و موجب می شود تا آن ها در محل اصلی خود قرار بگیرند.
  • استفاده از ارتودنسی ثابت به ریشه و دندان ها هیچ گونه آسیبی وارد نمی کند.
  • در پایان کار براکت ها برداشته می شود و می توان به راحتی بهداشت دهان و دندان را رعایت کرد.

مراحل درمان ارتودنسی متحرک

  • این نوع از ارتودنسی بیشتر سنین پایین و پیش از بلوغ  برای حل مشکل ناهنجاری های فکی کاربرد دارد.
  • برای انجام ارتودنسی متحرک لازم است در مرحله ابتدایی از فک بالا و پایین بیمار قالب گیری شود و سپس پلاک پایین و بالا ساخته می شود.
  • بعد از اینکه قالب ها آماده شد ، بیمار باید در تمامی لحظه ها حتی در هنگام خواب از قالب متحرک ارتودنسی استفاده کند. تنها در موارد خوردن و آشامیدن مجاز به برداشتن قالب از دهان خود هستید.
  • بعد از مسواک کردن و تمیز کردن دندان ها باید مجدد قالب متحرک را روی دندان های خود قرار دهید.
  • برای افرادی که در سنین پایین هستند ، استفاده از ارتودنسی متحرک بسیار موثر می باشد ؛ زیرا علاوه بر برطرف شدن مشکلات دندان موجب رفع ناهنجاری کوچک فکی آن ها نیز می شود. استفاده از این نوع ارتودنسی ها موجب محدودیت حرکات دندانی می شود.
  • برای موفقیت در درمان ارتودنسی متحرک در بابل ، به همکاری بیمار با متخصص ارتودنسی خوب در بابل نیاز می باشد.
  • مدت زمان استفاده از قالب های متحرک به سن بیمار بستگی دارد. معمولا بین 6 ماه تا یک سال زمان می برد.

9 مرحله اصلی در درمان ارتودنسی دندان ها

  1. آماده شدن برای درمان
  2. مشاوره با ارتودنتیست و ارزیابی و معاینه دندان ها
  3. .تصویر برداری از دندان ها
  4. .تمیز کردن دندان ها و انتخاب نوع دستگاه ارتودنسی
  5. قالب گیری انجام می شود
  6. معاینه فک و دندان های بیمار
  7. قرار دادن بریس
  8. تعیین وقت برای انجام مراحل بعدی ارتودنسی
  9. استفاده از نگهدارنده و خارج کردن براکت

آیا مراحل درمان ارتودنسی با درد همراه است؟

مراحل درمان با ارتودنسی ممکن است با کمی درد و عدم راحتی همراه باشند ، که این پروسه می ‌تواند به طور کلی وابسته به چند عامل باشد ، از جمله :

نوع درمان ارتودنسی : درمان با برخی از انواع ارتودنسی یا براکت‌ های فلزی معمولاً باعث ایجاد درد و عدم راحتی بیشتری نسبت به روش‌ هایی مانند ارتودنسی شفاف یا اینوایزیلاینرها است که برای برخی افراد کمتر دردناک هستند.

تنظیمات و تنش‌ های ارتودنسی : برخی از تنظیمات ارتودنسی ممکن است در ابتدا ناخوشایند بوده و باعث درد یا عدم راحتی شوند. به عنوان مثال ، هنگامی که براکت‌ها تنظیم شده و برای بار اول ، دندان ، کشیده می‌ شوند.

تطابق بدن با ارتودنسی : بعضی افراد ممکن است به طور عمومی حساسیت بیشتری نسبت به تغییرات در دهانشان داشته باشند که در نتیجه ، ممکن است در مراحل اولیه درمان با درد روبه ‌رو شود.

تنظیمات : نحوه واکنش افراد به درد ممکن است متفاوت باشد. برخی نسبت به تنظیمات در مراحل درمان ارتودنسی بیشترین تحمل درد را دارند ، در حالی که دیگران ممکن است حساسیت بیشتری نسبت به آن داشته باشند.

به طور کلی باید گفت که ، معمولاً در طی مراحل درمان ارتودنسی ، درد کمتر می‌ شود و با گذر زمان فرد به آن عادت پیدا می‌ کند. اگر در هر صورت درد یا عدم راحتی شدیدی احساس می ‌کنید ، بهتر است با ارتودنتیست خود صحبت کنید تا راه‌ حل مناسبی برای آن بیابد.

تغذیه مناسب بعد از هر مراحل درمان ارتودنسی

  • از جویدن قلم ، مداد و ناخن برای افرادی که این عادات را دارند خودداری شود که این اقدامات بیش از هر چیز به سیستم پشتیبانی آسیب می رساند.
  • از خوردن غذاهای چسبناک ، سفت یا ناسالم اجتناب شود.
  • از جویدن میوه هایی با هسته سفت و غذاهایی همچون دنده یا ران مرغ پرهیز کنید.
  • در کل بهتر است از غذاهای نرم همانند سوپ استفاده کنید.

مقایسه طول درمان ارتودنسی بزرگسالان و کودکان

شاید این موضوع به گوشتان خورده باشد که دوره درمانی ارتودنسی کودکان نسبت به بزرگسالان کوتاه تر است. در واقع باید گفت که سن یکی از موارد مهم و تاثیر گذار بر طول درمان ارتودنسی می باشد. رشد استخوان فک همچنان در سنین کودکی و پیش از بلوغ ، ادامه دارد و دکتر متخصص ارتودنسی در بابل می تواند به راحتی موقعیت فکین را توسط دستگاه های ارتودنسی تغییر دهد. همچنین باید گفت که دندان ها در سنین پایین تر ، سریع تر حرکت کرده و موقعیت خود را به سمت جایگاه درست خود تغییر می دهند. اما با توجه به اینکه ، رشد استخوان فک در سنین بزرگسالی تمام شده است روند درمان با ارتودنسی طولانی تر می شود و در برخی موارد نیز با وجود بعضی ناهنجاری ها جراحی فک همراه با ارتودنسی انجام می شود.

سوالات متداول

آیا امکان کاهش طول درمان ارتودنسی وجود دارد؟

با در نظر گرفتن تمامی عوامل موثر بر طول درمان ارتودنسی ، در صورتی که فردی بهداشت دهان و دندان خود را به طور منظم و دقیق رعایت نماید و با ارتودنتیست خود همکاری های لازم را داشته باشد ، می تواند کمک شایانی به سریع تر طی شدن دوران درمان خود کند.

آیا بریس های نامرئی موجب کوتاه تر کردن درمان ارتودنسی می شود؟

به طور کلی باید گفت که نوع درمان ، بر مدت زمان طول درمان تاثیر مستقیمی می گذارد ، اما در واقع جنس بریس دندان ، تاثیری بر مدت زمان درمان نمی گذارد و از این رو بریس های فلزی و نامرئی ، اغلب در حدود 24 ماه طول درمان دارند.

آیا مهارت ارتودنتیست ، بر طول درمان ارتودنسی می تواند تاثیری داشته باشد؟

در صورتی که ارتودنتیست دارای مهارت و تخصص لازم و کافی باشد ، تاثیری مستقیمی بر طول درمان ارتودنسی می گذارد.

کش های ارتودنسی در طول درمان چه نقشی را ایفا می کنند؟

در واقع استفاده از کش های ارتودنسی می تواند سبب حرکت سریع دندان ها شود. در صورتی که ارتودنتیست حاذق به بیمار خود تاکید به استفاده از کش ارتودنسی کرده باشد ، فرد می بایست مطابق دستورالعمل های پزشک خود ، کش های ارتودنسی را نسبت به ساعت های بیان شده ، استفاده کند.