چنانچه تصمیم به انجام ارتودنسی دارید ، باید نسبت به رعایت اقدامات قبل از ارتودنسی توجه لازم را داشته باشید. از این رو برای آن که آمادگی بیشتری جهت درمان کسب کنید و همچنین به منظور آن که نتایج بهینه ای از این روش درمانی اتخاذ نمایید ؛ توصیه می کنیم مطالعه مقاله پیش رو از دکتر ثریا یوسف نژاد ، بهترین ارتودنتیست بابل را دست ندهید.

اقدامات قبل از ارتودنسی - دکتر یوسف نژاد

مشاوره قبل از ارتودنسی

مشاوره قبل از ارتودنسی از مهم ترین اقدامات قبل از ارتودنسی محسوب می شود. به طور کلی متقاضیان انجام ارتودنسی ، در راستای کسب نتایج مطلوب از آن ؛ پیش از هر چیز و در وهله اول باید جهت مشاوره به یک متخصص ارتودنسی ( ارتودنتیست ) مراجعه نمایند. ارتودنتیست در جلسه مشاوره ، بسته به وضعیت بیمار ؛ برنامه درمانی متناسب با وی را طرح ریزی می کند.

نمونه کارهای ارتودنسی دندان ؛ توسط دکتر یوسف نژاد بهترین ارتودنتیست بابل

سن مناسب برای درمان ارتودنسی

برای درمان ارتودنسی در بابل ، محدودیت سنی وجود ندارد ؛ اما بهتر است که قبل پایان رشد باشد ، تا بدین ترتیب بهترین نتایج را از آن دریافت نمایند.

انتخاب نوع بریس ( براکت ) ارتودنسی

نقش براکت ها ، انتقال نیروی سیم به دندان ها است و باعث حرکت دندان ها و تصحیح ناهنجاری ها می شود. متداول ترین و رایج ترین بریس های ارتودنسی ( براکت ها ) ، بریس های فلزی می باشند ؛ البته انواع دیگری از بریس ها ؛ اعم از بریس های همرنگ دندان ، بریس های لینگوال و بریس های دیمون نیز وجود دارند که بهترین متخصص ارتودنسی خوب در بابل ، بر اساس صلاحدید خود و نیاز بیمار ؛ یکی از آن ها را انتخاب می کند. شما لازم است در اقدامات قبل از ارتودنسی دندان با انواع آن آشنایی پیدا کنید.

  • براکت های فلزی : متداول ترین براکت ها به شمار می روند و مقاوم و راحت هستند. این براکت ها از جنس تیتانیوم ، نیکل ، کروم ، کبالت می باشند.
  • براکت های همرنگ دندان : از جنس سرامیک و پلاستیک هستند و از آن جا که کمتر جلب توجه می کنند ، به عنوان براکت های زیبایی شناخته می شوند. کارکرد این نوع از براکت ها نیز مثل براکت های فلزی است ، فقط دوام شان کمتر بوده و گران تر هستند.
  • براکت های لینگوالی : در سمت زبانی چسبانده شده و مخفی هستند ، این براکت ها کاربرد بسیار کمی دارند ؛ زیرا چسباندن آن ها بسیار مشکل است و با توجه به این که در سمت زبانی هستند ، باعث آزردگی زبان می شوند.
  • بریس های دیمون : جدید ، راحت و بدون اورینگ می باشند و همچنین قیمت گران تری نسبت به سایر براکت ها دارند.

داشتن توقعات منطقی و واقع گرایانه از نتیجه ارتودنسی

داشتن توقعات معقولانه و واقع بینانه از ارتودنتیست ، باعث پیشرفت بهتر درمان خواهد شد. بالطبع افراد پیش از انجام امور درمانی و زیبایی ، در خصوص نتیجه دریافتی دچار نگرانی و اضطراب می شوند. برای آن که انتظاراتی واقع گرایانه از درمان ارتودنسی داشته باشید ، توصیه می شود که در جلسه مشاوره با پزشک معالج خود صحبت کنید و از ایشان بخواهید درباره روند قرار دادن بریس بر روی دندان ها ، طول پروسه درمان و نتیجه دریافتی ؛ توضیحاتی را برای شما بازگو کنند ؛ تا به این ترتیب با دیدی بازتر ، روند درمان را آغاز نمایید.

تمیز کردن دندان ها قبل از ارتودنسی

از دیگر اقدامات قبل از ارتودنسی باید به تمیز کردن دندان ها پیش از انجام ارتودنسی اشاره داشت. لازم به ذکر است برای آن که براکت ارتودنسی به درستی به دندان ها بچسبد ، باید سطح دندان های بیمار فاقد هر گونه آلودگی و پلاک باشد. از این رو بدین منظور در عمده موارد قبل از ارتودنسی ، نیاز به جرم گیری دندان ها ضرورت خواهد یافت.

سوالات رایج در اقدامات قبل از ارتودنسی

پیش از انجام ارتودنسی ، افراد عموما با سوالات متعددی مواجه می شوند که در ادامه به برخی از پرتکرارترین آن ها اشاره داشته ایم.

اقدامات قبل از ارتودنسی

آیا قبل از ارتودنسی باید حفره های دندانی ، پر شوند ؟

به طور کلی درمان ارتودنسی در بابل ، مستلزم پر کردن حفره های دندانی ( پوسیدگی ) نمی باشد ؛ اما بهتر است که قبل از ارتودنسی این مشکل را مرتفع نموده و حفره های دندانی خود را پر کنید. زیرا ممکن است خالی بودن حفره های دندان ، در طول درمان اتودنسی ؛ ایجاد درد ، تورم و ناراحتی نماید. لازم به ذکر است که در صورت داشتن حفره ( پوسیدگی ) در دندان ، متخصص ارتودنسی در ارتباط با پروسه درمان به شما مشاوره لازم را خواهند داد.

در طول دوران ارتودنسی چه بخوریم ؟

برخی از مواد خوراکی برای بریس ها یا به عبارتی براکت ها مناسب نمی باشند ، چرا که می توانند سیم های ارتودنسی را خم کرده یا براکت ها را باز کنند و مشکلاتی را برای بیمار حادث نمایند. به همین دلیل باید در اقدامات قبل از ارتودنسی دندان در رابطه با تغذیه در این دوران اطلاعات کافی کسب نمایید تا در طول درمان دچار مشکل نشوید.

از این رو باید از یک هفته قبل از ارتودنسی و در طول فرآیند درمان از مصرف مواد غذایی ذیل بپرهیزید :

  • آجیل
  • آبنبات های سفت و میوه هایی نظیر هویج و سیب
  • و مواردی از این قبیل

اقدامات قبل از ارتودنسی

آیا سفید کردن دندان ها قبل و حین انجام ارتودنسی ، مجاز است ؟

عموما پزشکان ارتودنتیست ؛ توصیه می کنند که بعد از ارتودنسی ، مبادرت به سفید کردن دندان ها نمایید ؛ چرا که اگر در حین درمان و یا در اقدامات قبل از ارتودنسی انجام شود ، در برخی موارد ناهماهنگی رنگ دندان ها و اگر قبل از درمان ارتودنسی انجام گیرد ، به خاطر عدم توانایی در تمیز کردن کامل دندان ها با داشتن براکت ، بدرنگی دندان برخواهد گشت ؛ لذا بهتر است بعد از اتمام ارتودنسی ، نسبت به سفید کردن دندان ها اقدام شود. علت ناهماهنگی رنگ دندان ها پس از برداشتن براکت از روی دندان ها ، این است که براکت ها در طول پروسه ارتودنسی از مینای دندان شما در مقابل نوشیدنی ها و خوراکی هایی که مصرف می کنید ، محافظت به عمل می آورند ؛ در نتیجه رنگ دندان در بخش هایی که براکت بر روی آن قرار داشته است ، سفیدتر از بخش های دیگر دندان خواهد بود.

بریس ها تا چه مدتی باید بر روی دندان ها بمانند ؟

ارتودنتیست در جلسه مشاوره ، مدت زمانی که باید بریس ها بر روی دندان ها نگاه داشته شوند را به صورت تخمینی برآورد می کند. طبیعتا هر چه نامرتب بودن دندان ها بیشتر باشد ، براکت ها برای بازه زمانی طولانی تری باید بر روی دندان ها بمانند. مدت زمان لازم برای نگهداشتن براکت بر روی دندان در کودکان و نوجوانان ، معمولا حدود 2 سال تخمین زده می شود ؛ البته در مواردی که نیاز به اعمال اصلاحات وسیع وجود داشته باشد ممکن است نیاز باشد که بریس ها تا 3 سال بر روی دندان ها نگاه داشته شوند. بزرگسالانی که پیشتر و در دوران نوجوانی خود ، ارتودنسی انجام داده اند و قصد دارند مجددا جهت اصلاح وضعیت دندان هایی که تا حدودی از موقعیت اصلی خود تجاوز نموده اند ، ارتودنسی انجام دهند ؛ پروسه درمان در آن ها غالبا به طور میانگین بین 6 ماه تا یکسال متغیر خواهد بود.

اقدامات مهم قبل از ارتودنسی دندان

کشیدن دندان قبل از ارتودنسی

در برخی شرایط ممکن است پیش از شروع مراحل درمان ارتودنسی دندان ، نیاز به کشیدن برخی دندان ها باشد. این حالت زمانی اتفاق می افتد که فضای کافی برای قرار گیری دندان ها در موقعیت و جایگاه اصلی آن ها وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی با کشیدن 1 الی 4 دندان می توان فضای لازم را برای حرکت و جابجایی دندان ها به وجود آورد. بعد از این مرحله می توان بریس ها را در دهان قرار داد. لازم به ذکر است که در برخی افراد ممکن است بعد از قرار دادن بریس ها بعد از مدتی نیاز به کشیدن دندان داشته باشد. کشیدن دندان در ارتودنسی برای همه مراجعه کنندگان ضرورت ندارد ، اما در شرایطی که این امر لازم باشد ، برای کسب نتیجه مطلوب و موفقیت آمیز ضرورت پیدا می کند.

انجام سایر درمان های دندانپزشکی

یکی از موارد مهم در خصوص اقدامات قبل از ارتودنسی دندان در رابطه با اطمینان از سلامت دندان ها و لثه می باشد. بهترین متخصص ارتودنسی بابل ، ابتدا وضعیت دندان ها را به خوبی بررسی کرده و در صورتی که برخی دندان ها نیاز به ترمیم داشته باشند ، توصیه به بازسازی و ترمیم دندان ها پیش از شروع درمان می کند.

تهیه هزینه درمان

خوب است این نکته را بدانید که درمان ارتودنسی ، ارزان نیست هر چند که این درمان با توجه به این امر که در جهت سرمایه گذاری برای سلامتی دندان ها شما انجام می شود ، کاملا مقرون به صرفه است. با این حال لازم است پیش از شروع درمان بعد از انتخاب ارتودنتیست خوب در شهر خودتان ، از هزینه درمان به صورت دقیق اطلاع پیدا کنید و بودجه خود را نسبت به هزینه واقعی بسنجید. می توانید در رابطه با چگونگی روش و مراحل پرداخت با پزشک خود مشورت کرده و اطلاعات لازم را در این خصوص کسب نمایید.

تهیه تجهیزات و وسایل مورد نیاز

توصیه می شود پیش از انجام درمان ، لوازم ضروری را تهیه نمایید. کنترل ناراحتی و درد ، وعده های غذایی مورد نیاز و سالم ، مراقبت های ارتودنسی در خانه موارد مهمی هستند که باید نسبت به آن توجه داشته باشید. خوب است این نکته را بدانید که در طول درمان استفاده از نخ دندان های معمولی مناسب شما نبوده و برای این منظور نیاز دارید تا از نخ دندان های Waterpik یا threaders استفاده نمایید. برای کنترل درد از داشتن داروهای تسکین دهنده درد و کمپرس یخ در خانه اطمینان حاصل نمایید و لیستی از وعده های غذایی مورد نیاز را در اقدامات قبل از ارتودنسی دندان تهیه و آماده نمایید.

آمادگی از نظر ذهنی

ممکن است پیش از درمان اضطراب داشته باشید. ذکر این نکته لازم است که داشتن اطلاعات کافی بهترین روش برای مقابله با ترس و اضطراب است. به همین دلیل می توانید در رابطه با مراحل و مراقبت های بعد از درمان به خوبی تحقیق نمایید و نسبت به نتیجه درمان انتظارات واقعی داشته باشید. استفاده از تجربیات دیگران نیز می تواند در کاهش و کنترل اضطراب بسیار کمک کننده باشد.