دندان های کج یا نامرتب باعث کاهش اعتماد به نفس در افراد می شود. در این راستا شمار زیادی از آنان جهت رفع ناهنجاری های ایجاد شده به ارتودنتیست مراجعه میکنند. گاهی اوقات افراد در این شرایط نسبت به انتخاب ارتودنسی یا ونیر کامپوزیت دچار شک می شوند. در این مقاله قصد داریم به تفکیک در مورد اینکه برای مرتب کردن دندان های نامنظم باید ارتودنسی انجام داد یا ونیر کامپوزیت ،صحبت کنیم.

ارتودنسی یا ونیر کامپوزیت

روکش های کامپوزت و ارتودنسی دو روند درمانی کاملا متفاوت بوده که هریک نتیجه بسیار چشمگیری در ظاهر دندان ها و لبخند فرد ایجاد می کنند. هر یک از آن ها نیز از مزایای منحصر به فردی بهره مند هستند. مراجعه به یک ارتودنتیست و مشاوره با ایشان به شما کمک می کند تا بهترین روند برایتان اتخاذ گردد.

تفاوت ارتودنسی و ونیر کامپوزیت

در اصل ، روکش های دندان از جنس کامپوزیت ، در راستای اهداف زیبایی مورد استفاده قرار می گیرند ، در حالی که هدف از اتصال براکت ها ، درمان ناهنجاری های ساختاری دهان و دندان است. ارتودنسی می تواند ایراداتی همچون نا منظمی دندان ها، آندربایت و کراس بایت را برطرف سازد. همچنین براکت های آن در انواع مختلف نامرئی و فلزی موجود می باشد.

ونیر کامپوزیت معایب ظاهری دندان ها همچون تغییر رنگ ، ترک خوردگی و شکستگی یا فواصل دندانی محدود و بد شکلی یک یا چند دندان را اصلاح می سازد. این روکش ها یا مواد کامپوزیتی روی سطح بیرونی دندان ها اضافه می شوند و بدرنگی دندان ها را می پوشانند.

چه زمانی از ارتودنسی یا ونیر کامپوزیت استفاده می شود؟

مشکلات ظاهری دندان ، لزوماً بر عملکرد آن ها تاثیر منفی نمی گذارد. به همین سبب چنانچه از فرم ، شکل و رنگ دندان هایتان رضایت ندارید با مراجعه به دندان پزشکی می توانید تحت پروسه ونیر کامپوزیت قرار بگیرید و ظاهر دندان های خودتان را بهبود بخشید. از سوی دیگر ، ناهنجاری های ساختاری یا نامرتبی دندان ها ممکن است باعث بروز درد ، قرارگیری دندان ها بر روی هم دیگر شده و مسواک زدن و استفاده از نخ دندان را دشوار سازد. در صورت بروز موارد زیر ، بهتر است جهت انجام ارتودنسی اقدام نمایید :

  • در موارد نامرتبی یا نامنظمی دندان ها
  • دشواری در جویدن یا گاز زدن مواد خوراکی
  • دشواری در صحبت کردن یا داشتن لکنت زبان
  • گاز گرفتن تصادفی گونه یا زبان
  • قرارگیری غیرطبیعی دندان ها که مانع از بسته شدن کامل دهان و لب ها می شود
  • عدم تقارن فک و سایر اجزای مربوط به سیستم دهانی و دندانی
  • ایرادات ساختاری می توانند سایش دندان ها را به دنبال داشته باشند

ارتودنسی یا ونیر کامپوزیت

بهترین روند درمانی بر حسب میزان ناهنجاری های موجود انتخاب می گردد. در مواردی که نامنظمی دندان و ناهنجاری فکی وجود ندارد ، دندان های منظم ولی بد شکل و بدفرم یا بد رنگ هستند، ونیر کامپوزیت می تواند جایگزین خوبی باشد. اما اشخاصی که به ناهنجاری های فکی و بی نظمی دندان دچار هستند ، لازم است برای درمان ، تحت روند ارتودنسی قرار بگیرند.

برای انتخاب آن که کدام یک بهترین گزینه برای شما می باشد ، لازم است به دندان پزشک مراجعه نموده و ایشان بعد از انجام معاینات و بررسی های لازم ، روند مطلوب را اتخاذ کند.