در بعضی از افراد ناهنجاری های فک فوقانی آنان سبب شده تا این فک کوچک تر و عقب تر به نظر رسد. کوچک بودن فک بالا (Maxillary Retrusion) زمانی رخ می دهد که رشد فک فوقانی کم شده اما فک تحتانی همچنان به رشد خود ادامه داده و بزرگتر می شود. این عارضه در دسته ناهنجاری های فک کلاس 3 قرار می گیرد. زمانی که از نیم رخ به این دسته از افراد نگاه می کنید ، متوجه می شود که چانه آنان از حد نرمال در مکان جلوتری قرار دارد. همچنین این ناهنجاری فکی باعث می شود که لب ها بالاعقب رفته بنظر برسندو به طور کلی هماهنگی اجزای صورت را بر هم زند. در ادامه این مقاله از دکتر ثریا یوسف نژاد ، متخصص ارتودنسی خوب در بابل ، به بررسی این موضوه بیشتر خواهیم پرداخت.

کوچک بودن فک بالا - دکتر یوسف نژاد

جدا از اختلالات ایجاد شده در محل قرارگیری چانه و لب ها ، کوچکی فک بالا ترتیب و نظم موجود در نحوه قرار گیری دندان ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. همچون سایر ناهنجاری های مربوط به فک ، این عارضه نیز علاوه بر پدید آوردن مشکلات زیبایی ، اعمالی همچون جویدن و بلعیدن را برای فرد ، سخت و دشوار می سازد. گاهی اوقات نیز دیده شده است که کوچک بودن فک بالا منجر شده است که شخص در تلفظ برخی از حروف و کلمات دچار مشکل شود. اختلالات تنفسی و بی خوابی از دیگر عوارض ناهنجاری مذکور می باشد.

علت کوچکی فک بالا

چندین عامل می توانند علت بروز عارضه های مربوط به فک و دندان باشند اما در اکثر موارد فرد به سبب عوامل ارثی و ژنتیکی به آن دچار می شود. بدین معنا که از پدر یا مادر خود کوچک بودن فک بالا را به ارث برده است. در موارد دیگری نیز دیده شده که شخص به سبب تصادفات و آسیب های فیزیکی شدید به این مشکل دچار شده اند.

درمان کوچک بودن فک بالا با ارتودنسی در بابل

به جهت برطرف سازی این مشکل ، لازم است که به ارتودنتیست مراجعه نموده و تحت درمان ارتودنسی در بابل قرار بگیرید. به جهت پیشرفت دستگاه ها ارتودنسی ، درمان این ناهنجاری به این روش به طور مطلوبی انجام می پذیرد. در راستای برطرف کردن این عارضه ، متخصص ارتودنسی خوب در بابل ، با استفاده از دستگاه متحرک ، استخوان فک فوقانی را به سمت جلو تغییر مکان داده و فضا را برای رشد مجدد آن فراهم می آورد. از طرفی دیگر رشد فک تحتانی را بوسیله یک چانه بند کنترل می کند. بدین نحو با اتصال براکتهای ارتودنسی به دندان ها ، نظم دهی فک و دندان ها صورت می پذیرد.

سن مناسب انجام ارتودنسی برای کوچک بودن فک بالا

مشخصاً در سنین پایین درمان با سهولت بیشتری انجام می پذیرد و نتیجه بسیار مطلوبی را حاصل می کند. به این دلیل که در سن پایین به خصوص کودکی ، استخوان های فک انعطاف بیشتری داشته و ارتودنسی به راحتی بر روی آن تاثیر می گذارد و باعث رشد فک بالایی می شود. بعد از برطرف سازی ناهنجاری های فک ، نوبت به نظم دهی دندان ها می رسد که این عمل با اتصال ارتودنسی ثابت به دندان ها انجام می شود. اما افراد بزرگسال باید طول درمان بیشتری را سپری کنند و گاهی نیز ممکن است به جراحی نیاز پیدا کنند. بهترین سن برای ارتودنسی و برطرف سازی این نوع ناهنجاری فک کلاس 3 ، 7 تا 12 سال در نظر گرفته شده است.

مزایا درمان کوچک بودن فک بالا

در راستای معالجه این نوع از ناهنجاری ها ، بسیاری از مشکلات فرد که به سبب آن نمود پیدا کرده ، برطرف می شود؛ از جمله :

  • عملکرد تنفس آن ها بهبود یافته ، در نتیجه کیفیت خواب آن ها نیز افزایش می یابد.
  • زبان در محل صحیح خود قرار گرفته و ایرادات مربوط به نحوه تلفظ کلمات برطرف می گردد.
  • میان اجزای صورت هماهنگی لازم ایجاد می شود.

عقب بودن فک بالا همراه با تنگی فک بالا

به صورت طبیعی لازم است فک بالا و پایین متناسب با یکدیگر بوده روی هم دیگر منطبق باشند. در صورتی که هنگام بسته شدن دهان ، فک بالای فرد عقب تر از فک پایین باشد ، گفته می شود فرد به بیماری آندربایت یا ریورس اورجت مبتلا است. زمانی که یکی از والدین به این عارضه دچار باشند ، ممکن است کودک نیز به این ناهنجاری مبتلا شود به همین دلیل ژنتیک را می توان از عوامل اصلی بروز این مشکل دانست. در صورتی که در اثر مواردی مثل تنفس دهانی ، فک بالای بیمار دچار تحلیل رفتگی شود ، ممکن است فرد به تنگی شدید و کوچک بودن فک بالا مبتلا شود. سایر عوامل ابتلا به این ناهنجاری عبارت هستند از :

  1. رشد ناکافی استخوان های فک بالا در اثر ژنتیک
  2. فشار آوردن به گونه ها ، مکیدن انگشتان دست نیز از جمله عادت های بد در دوران کودکی هستند که می تواند منجر به تنگی شدید فک بالا شوند.
  3. مشکلات تنفسی و آلرژی که باعث می شود فرد حتما از راه دهان مجبور به نفس کشیدن شود. این عارضه به تدریج موجب فک بالا تنگ خواهد شد.

درمان تنگی شدید فک بالا در بابل

کام گنبدی نامی است که در اصطلاح به این عارضه یعنی کوچک بودن فک بالا نسبت می دهند. درمان این ناهنجاری از آنجایی که بر روی تنفس و همچنین مشکلات دهان و دندان ها با تاثیرات زیادی همراه است ، از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. می توان برای درمان این نوع ناهنجاری ار روش های تهاجمی و یا غیر تهاجمی بر اساس شدت عارضه کمک گرفت. در روش جراحی لازم است فک بالا بزرگتر و باز تر شود. همچنین در پروسه جراحی عواملی که منجر به تنگی شدید فک بالا می شوند نیز برطرف خواهند شد. ارتودنسی نیز از روش های بسیار موثر بوده که به صورت غیر تهاجمی موجب گسترش فک بالا می شود. برای این منظور این وسیله در قسمت سقف دهان قرار داده می شود و سپس نیرو و کشش های موثر از درمان ، موجب گشادتر شدن فک بالا خواهد شد. به مرور زمان لازم است اندازه عرضی این وسیله با تشخیص و صلاحدید بهترین ارتودنتیست بابل تغییر پیدا کند تا جایی که در دندان های ردیف بالا قوس بیشتری ایجاد شود.

عوارض ناشی از کوچک بودن فک بالا

این ناهنجاری می تواند منجر به مشکلات بسیاری در افراد شود که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره شده است :

  • ایجاد مشکلات تنفسی و همچنین آلرژی
  • به هم ریختگی دندان ها
  • ایجاد اختلالاتی در صحبت کردن
  • افزایش احتمال پوسیدگی دندان ها
  • اختلالاتی در بلع و جویدن غذا به دلیل کوچک بودن فک بالا
  • کاهش اعتماد به نفس و حتی در مواردی افسردگی
  • ایجاد احساس درد در ناحیه فک و همچنین اختلالاتی مثل درد مزمن مفاصل فک
  • مشکلات زیبایی و تغییر ظاهر فک و دندان ها