مشکلات و ناهنجاری های مربوط به فک و دندان ، همچون سایر عارضه ها ، ملزم به توجه و اتخاذ روند درمانی می باشند. زمان اقدام ، جهت درمان ناهنجاری ها ، از اهمیت بالایی برخوردار است. چنانچه درمان مناسب برای اختلالات بوجود آمده در دندان و فک روند ارتودنسی باشد ، لازم است که فرد در موقع مناسب به دندانپزشکی مراجعه نماید و در صدد برطرف سازی مشکلات بر آید. در غیر این صورت و تاخیر در شروع درمان ارتودنسی ، احتمال دشوار شدن پروسه درمان ارتودنسی هم برای شخص و هم دندانپزشک ، بسیار بالا می رود. قصد داریم در ادامه این مطلب به طور کامل به مسئله مذکور بپردازیم.

تاخیر در شروع درمان ارتودنسی

زمان مناسب برای شروع درمان ارتودنسی

روندهای درمانی ارتودنسی تنها برای کودکان در نظر گرفته نمی شوند. افراد در هر سنی می توانند برای حفظ سلامت لثه و دندان های خود ، جهت انجام این پروسه اقدام نمایند.

چنانچه مشکلات موجود به ناهنجاری فک مربوط شوند ، ارتودنتیست توصیه می کند که فرد پیش ازدوره بلوغ ، روند درمانی را آغاز کند. در صورتی که او پس از سن بلوغ به دندانپزشک مراجعه نماید ، علاوه بر ارتودنسی باید تحت جراحی نیز قرار گیرد.

اگر فرد تنها از نامرتب بودن دندان های خود رنج می برد و به هیچگونه عارضه مربوط به لثه دچار نمی باشد ، ارتودنسی ثابت در هر زمانی می تواند یک درمان مؤثر در نظر گرفته شود؛ اما همچنان توصیه متخصص ارتودنسی ، شروع درمان پیش از سن بلوغ می باشد.

گاهی اوقات مشکلاتی همچون بیرون زدگی دندان ها ، نامرتب بودن دندان ها و دشواری در جویدن غذا یا صحبت کردن ، شما را مجبور به انجام ارتودنسی می کنند. در این شرایط انتخاب زمان مناسب مهم ترین فاکتور در روند درمانی می باشد.

 تاخیر در شروع درمان ارتودنسی ممکن است منجر به دشوار و چالش برانگیز شدن ناهنجاری های فک و دندان و نحوه برطرف سازی آنان شود.

عوارض تاخیر در شروع درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی ، در راستای اهدافی از قبیل مرتب سازی دندان ها ، پیشگیری از بروز مشکلات جدی تر و ایجاد الگوی رشد مناسب برای فک فوقانی و تحتانی ، انجام می پذیرد. بنابراین تأخیر در شروع این روند ، فعالیت ارتودنتیست را محدود کرده و به او اجازه نمی دهد تا برای رشد دندان های دائمی ، فضای کافی بر روی قوس فک ایجاد نماید.

مشکل بعدی که در پس عدم انجام درمان ارتودنسی در زمان مناسب بروز پیدا می کند ، جراحی است. در صورتی که فرد در سنین پایین از مراجعه به دندانپزشکی اجتناب کند ، برای درمان در بزرگسالی علاوه بر ارتودنسی باید تحت عمل نیز قرار گیرد. تاخیر در انجام ارتودنسی سبب می شود تا سایر دندان ها نیز به صورت کج یا نامرتب رشد کنند.

دشواری در تلفظ کلمات و صحبت کردن ، مشکلات تنفسی و ناهنجاری های مربوط به سیستم گوارش ، مواردی هستند که امکان دارد به سبب عدم اتخاذ روند درمان ارتودنسی در زمان مطلوب ، نمود یابند.

از دست دادن زمان طلایی برای انجام ارتودنسی ، باعث می شود که چهره فرد نابسامان به نظر رسد و اعتماد به نفس او کاهش یابد.

شایان ذکر است که بعضی از مشکلاتی همچون گاز گرفتن بافت درونی گونه به طور مکرر ، عدم توانایی در بستن دهان به طور کامل ، نامتقارن بودن چهره و مواردی دیگر، نشان دهنده این هستند که فرد باید تحت درمان ارتودنسی قرار گیرد. ممکن است شما نیز به یکی از این مشکلات دچار بوده اما تا کنون توجه خاصی به آن نداشته اید.