لبخند لثه ای ( Gummy smile ) به حالتی گفته می شود که دندان ها موقع لبخند زدن کاملا مشهود هستند. در این وضعیت ، فرم دندان ها و لب ها به گونه ای می باشد که فرد در زمان لبخند و حتی تکلم ، قادر به پنهان کردن لثه های خود نخواهد بود. طبیعتا داشتن دندان های سالم و زیبا و نیز برخورداری از لثه هایی سلامت ، نه تنها در حفظ سلامت افراد و انجام اموری ؛ اعم از ادای صحیح کلمات و درست جویدن مواد غذایی ، نقشی کلیدی ایفاء می کنند ؛ بلکه در زیبایی چهره و متعاقبا افزایش اعتماد به نفس نیز تاثیر قابل توجهی دارند. این عارضه ، مشکلی است که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند و به دنبال این مشکل ، غالبا در هنگام لبخند سعی می کنند دست خود را مقابل دهان نگاه دارند و مانع از نمایان شدن لثه ها در زمان لبخند شوند. دکتر ثریا یوسف نژاد ، متخصص ارتودنسی خوب در بابل ، بهترین خدمات را در این راستا ارائه می دهد.

 

لبخند لثه ای - دکتر یوسف نژاد

علت بروز لبخـند لثه ای

در حالت نرمال ، تنها باید 2 – 1 میلیمتر از لثه ها در زمان لبخند قابل مشاهده باشند ( در خانم ها ۱ میلیمتر بیشتر از آقایان ). در حالت لبخـند لثه ای ، حدود ۶ تا ۷ میلیمتر و گاهی بیشتر ، از لثه نمایان است. این عارضه ، بیشتر از این حیث که سبب رویارویی با مشکلات روحی – روانی برای افراد می گردد ؛ مورد بحث قرار می گیرد. زیرا افرادی که با این ضایعه مواجه هستند ، اغلب در هنگام تکلم و لبخند زدن ؛ دچار دفرمیتی در چهره شده و از این رو از حضور در تعاملات اجتماعی امتناع می کنند. لازم به ذکر است اگر چه Gummy smile مشکلات جسمی قابل توجهی به دنبال ندارد ؛ اما از آن جا که در هنگام تمیز کردن دندان ها و مسواک زدن ، ممکن است سبب آسیب دیدگی لثه ها شود ؛ می تواند منجر به بروز التهاب و خونریزی لثه نیز گردد.

باتوجه به مطالعات و پژوهش های انجام شده تا به الان ، فاکتورهای زیر در ایجاد لبخند لثه ای ایفای نقش می کنند:

تفاوت در نحوه رشد دندان ها : گاهی اوقات الگوی رشد دندان های همیشگی به سبب عوامل ارثی و ژنتیکی ، به گونه است که در نتیجه آن این عارضه نمود پیدا می کند. بدین صورت زمانی که دندان ها دائمی شروع به رشد می کنند ، اگر بخش زیادی از سطح آن ها بواسطه لثه پوشیده شده باشند ممکن است باعث Gummy smile شود. چنانچه دندان های جلویی بیش از حد طبیعی به سمت داخل رشد کنند ، لثه ها نیز به همان میزان به رشد خود ادامه می دهند. به همین سبب قسمت زیادی از دندان درون لثه پنهان می شود و هنگام لبخند زدن لثه ها در مقایسه با دندان ها نمایان تر خواهند بود. در صورتی که استخوان های فک فوقانی فراتر از حالت طبیعی خود رشد کنند می توانند لبخند لثه ای را به همراه داشته باشند.

تفاوت فرم لب ها : اگر لب بالایی فرد ، کوتاه باشد ، این ناهنجاری نمود پیدا می کند.

انواعی از داروها : مصرف برخی از داروها مانند فنی تویین ،ممکن است باعث شوند بافت لثه در اطراف دندان ها بیش از حد معمول رشد کند. این عارضه به هیپرپلازی لثه نیز شناخته می شود. در این شرایط درمان این ناهنجاری ضروری تلقی شده ؛ چراکه امکان دارد منجر به بروز بیماری پریودنتال شود.

درمان لبخـند لثـه ای در بابل

این مشکل را با دو روش جراحی فک ( تهاجمی ) و ارتودنسی ( غیرتهاجمی ) قابل درمان می باشد. به طور کلی به منظور درمان لبخـند لثه ای بهتر است به بهترین متخصص ارتودنسی بابل مراجعه نمایید ؛ زیرا در مواردی که این مشکل ، ناشی از ناهنجاری های فکی یا کوتاه بودن دندان ها بوده و بیمار نیز در سنین قبل از بلوغ باشد ؛ می توان از طریق درمان ارتودنسی در بابل ، به حل این مشکل پرداخت.

روش مناسب درمان لبخـند لثـه ای

باید توجه داشت چنانچه سن کودک کمتر از 12 سال باشد ؛ با انجام ارتودنسی متحرک می توان این مشکل را اصلاح نمود و در مواردی که سنکودک بیش از 12 سال باشد ؛ از طریق ارتودنسی ثابت ، روند درمان آغاز می گردد. گاهی در موارد متوسط ، با کمک مینی اسکروها می شود لبخـند لثه ای را درمان کرد. اما اگر  Gummy smile ، به علت رشد زیاد و عمودی فک بالا و شدید باشد ؛ درمان جراحی و ارتودنسی راه حل قطعی جهت درمان این ضایعه می باشند.

 

لبخند لثه ای - دکتر یوسف نژاد

 

اگر  Gummy smile به علت لب کوتاه باشد ، درمان جراحی لب و پایین آوردن لب راهکار نهایی می باشد و راه حل موقتی ، بوتاکس است. لازم به ذکر است که تشخیص صحیح علت کوتاهی لب ، بسیار مهم و درمان هم متفاوت خواهد بود. اما اگر علت این مشکل ، بالا رفتن زیاد لب در هنگام لبخند باشد ؛ جراحی قطع قسمتی از عضله بالا برنده لب توسط جراح راه حل مناسبی خواهد بود. لازم به ذکر است که گاهی اوقات این عارضه به علت پوشیده شدن قسمتی از تاج دندان توسط لثه می باشد که با جراحی برداشتن قسمتی از لثه و افزایش طول تاج دندان ، مشکل بر طرف خواهد شد. در بعضی موارد ، لبخند لثه ای در بیماران کلاس دو که دندان های جلویی آن ها رشد زیاد از حد داشته است ؛ دیده می شود که راه حل مناسب اینتروژن دندان ها با درمان ارتودنسی ثابت است.

روندهای درمانی لبخند لثه ای

جراحی دهان و فک و صورت : اگر لثه ها قسمت های بیشتری از دندان ها را پوشانده باشند ، بهترین دندانپزشک بابل ، انجام پروسه جراحی به نام لثه برداری (gingivectomy) را پیشنهاد می کند که طی آن بافت ها اضافی لثه برداشته می شوند.

ارتوسرجری : اگر ناهنجاری فکی در بروز لبخند لثه ای دخیل باشد ، دندانپزشک انجام پروسه ارتوسرجری را توصیه می کند. این جراحی طول فک فوقانی و تحتانی را متعادل می سازد. برای انجام این روند درمانی لازم است به ارتودنتیست و جراح فک و صورت مراجعه نمایید. در برخی موارد می بایست مدتی قبل از عمل ، دندان هایتان را ارتودنسی کنید تا تا قوس و نحوه قرارگیری آن ها منظم شود.

درمان لبخند لثه ای چه مزایایی دارد ؟

  • بهبود ظاهر دندان ها و لبخند را موجب می شود.
  • اعتماد به نفس از دست رفته را مجدد به فرد باز می گرداند
  • نتیجه بدست آمده از جراحی و ارتودنسی دائمی می باشد.
  • از بروز بیماری های لثه ای جلوگیری می شود.

قیمت جراحی لبخند لثه ای

عوامل متعددی در قیمت جراحی لبخند لثه ای دخیل هستند که به چند مورد آن در ادامه اشاره می کنیم

1. شدت لبخند لثه ای: شدت لبخند لثه ای می تواند بر هزینه نهایی درمان تأثیرگذار باشد. اگر لبخند لثه ای خفیف باشد، درمان های کمتر تهاجمی مثل تزریق بوتاکس و یا اصلاح شکل لثه احتمالا کافی و مقرون به صرفه تر است. هرچند اگر این مسئله شدید باشد، درمان های پیچیده تر مثل جراحی اصلاح موقعیت لب ها ممکن است الزامی بوده که طبیعتا پرهزینه تر نیز می باشند

2. موقعیت مکانی: همچنین موقعیت مکانی جراحی نیز می تواند بر هزینه نهایی اصلاح لبخند لثه ای اثرگذار باشد. به عنوان مثال خدمات یکسان در شهرهای بزرگ که هزینه زندگی نیز در آنها بیشتر است نسبت به مناطق روستایی می تواند گران تر باشد

3. متخصص در مقابل دندانپزشک عمومی: بسته به نوع درمان انتخاب شده، ممکن است برای اجرای مراحل موردنظر نیاز به یک متخصص مثل متخصص ارتودنسی وجود داشته باشد که معمولا این متخصصان بیشتر از دندانپزشک عمومی دستمزد دریافت می کنند

4. پوشش بیمه: احتمال دارد برخی برنامه های بیمه مربوط به دندان هزینه اصلاح لبخند لثه ای را پوشش دهند ( اگر از نظر پزشکی ضروری تلقی شود ) هرچند که نرخ پوشش می تواند از یک برنامه بیمه به برنامه ای دیگر متفاوت باشد

5. هزینه های دیگر: علاوه بر هزینه های جراحی، ممکن است مخارج دیگری مرتبط با هزینه جلسات مشاوره، عکس برداری با اشعه ایکس و همچنین جلسات پیگیری متوجه شما باشد

بطور کلی قیمت جراحی لبخند لثه ای بسته به عوامل زیادی می تواند متفاوت باشد. آنچه که مهم است این می باشد که درمورد بهترین گزینه درمانی با دندانپزشک یا متخصص موردنظر بطور کامل مشورت کرده و تخمین دقیقی درمورد مبلغ نهایی به دست آورید و همچنین در خصوص پوشش های بیمه ای و یا گزینه های مالی دیگری که ممکن است در دسترس باشند، مطمئن شوید