آیا می دانید لامینیت بهتر است یا ارتودنسی؟!

چنانچه با شلوغی و به هم ریختگی دندان ها روبرو هستید و در پی یافتن راهی برای زیبایی دندان ها و دستیابی به لبخندی زیبا می باشید ؛ احتمالا به راهکارهای مختلفی که در این راستا وجود دارند فکر کرده اید.

عموما افرادی که به دنبال این موضوع هستند ؛ پیش از مراجعه به پزشک ، درباره بهترین و صحیح ترین روش تحقیق می کنند و در این راستا سوالاتی نظیر سوالات ذیل ، ذهن آن ها را درگیر می کند :

  • ارتودنسی برای من بهتر است یا لامینیت ؟
  • ارتودنسی با لامینیت چه تفاوتی دارد ؟

در این جا باید اشاره داشت که بهترین راه جهت یافتن پاسخ پرسش های مذکور ، مراجعه به متخصص ارتودنسی ( ارتودنتیست ) و داشتن مشاوره با ایشان می باشد.

در مقاله پیش رو بر آنیم تا اطلاعاتی مختصر پیرامون روش ارتودنسی و لامینیت و کابردهای هر یک در اختیار شما قرار دهیم تا در انتخاب روش صحیح ، سردرگم نشوید.

لامینیت بهتر است یا ارتودنسی

ارتودنسی

درمان ارتودنسی در مواردی که بی نظمی دندان ها ( مال اکلوژن ) شدید است ، مناسب ترین راهکار خواهد بود.

از این رو افرادی که با مال اکلوژن شدید مواجه هستند ، بهترین گزینه برای آن ها درمان ارتودنسی تحت نظر یک ارتودنتسیت حاذق و با تجربه می باشد.

در این روش درمانی ؛ از طریق نیروی فیزیکی وارده از سوی براکت های ارتودنسی ، دندان ها به موقعیت اصلی خود هدایت شده و بی نظمی آن ها مرتفع می گردد.

لازم به ذکر است که پروسه درمان ارتودنسی در افراد مختلف با یکدیگر تفاوت داشته و از 24 – 6 ماه متغیر است.

در روش درمانی ارتودنسی ، پس از اتمام روند درمان شاهد آن خواهیم بود که افراد بدون مداخله هیچ گونه ماده اضافی و به شکلی کاملا طبیعی به دندان هایی مرتب دست می یابند.

البته گاهی اوقات ممکن است به منظور پیشگیری از بازگشت مجدد اختلالات ، پزشک دستور استفاده از نگهدارنده ها را درخواست نماید.

لامینیت دندان

لامینیت ، در واقع نوعی عمل زیبایی به شمار می رود که به کمک آن می توان طیف مختلفی از مشکلات را برطرف ساخت.

انجام لامینیت دندان ، در صلاحیت متخصصین دندانپزشکی در حوزه زیبایی می باشد و به طور کلی با هدف پنهان ساختن مشکلات ظاهری دندان ها صورت می پذیرد.

این روش ؛ اغلب در افرادی استفاده می شود که دندان های کوچکی دارند که با دیگر دندان های آن ها تفاوت دارد.

ضمنا لامینیت می تواند در مواردی که دندان های نیش بیمار از لحاظ ظاهری حالتی نامتعارف دارند نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

ناگفته نماند که این روش ، جهت اصلاح شکل دندان ها و تغییر رنگ دندان ها نیز استفاده می شود.

پزشک متخصص در روش لامینیت ، اقدام به تراشیدن سطح مینای دندان بیمار نموده و سطح جدید ( روکش ) را به دندان ها می چسباند و ظاهری جدیدتر به دندان ها می بخشد.

فرآیند درمان در روش لامینیت ، تقریبا 7 الی 14 روز طول می کشد.

لامینیت بهتر است یا ارتودنسی

ارتودنسی با لامینیت چه تفاوتی دارد ؟

همانطور که پیشتر اشاره شد روش لامینیت یک روش زیبایی است.

در این روش ، مینای دندان های بیمار تراشیده می شود  ؛ لذا دندان ها نازک شده و احتمال پوسیدگی آن ها افزایش می یابد.

روش لامینیت ، در حقیقت یک روش موقتی است و پس از مدتی ممکن است دچار لب پریدگی یا تیرگی رنگ شود.

اگرچه لامینیت دندان ، قابل پولیش شدن است ، اما نمی توان آن را مانند دندان طبیعی ، پولیش کرد ؛ از این رو خواهیم دید که به مرور زمان میکروارگانیسم ها در یزر لامینیت تجمع یافته و سبب التهاب و خونریزی لثه می شوند.

لازم به ذکر است که مینای دندان ، تنها یکبار تولید می شود و تراشیدن آن منجر به از دست دادن همیشگی آن خواهد بود.

این در حالی است که ارتودنسی ، یک روش درمانی بوده و منجر به قرارگیری دندان ها در وضعیت و موقعیت صحیح شده و آن ها را در جای صحیح خود هدایت کرده و تعادل و زیبایی عناصر صورت را بهبود می بخشد.

از آن جا که در این روش ، بر روی دندان های خود فرد کار می شود و هیچ ماده خارجی ای به آن اضافه نمی شود ؛ به جرأت می توان گفت که در قیاس با لامینیت ، نتایجی ایمن تر و ماندگارتر خواهد داشت.