در صورت عدم وجود دندان به طور مادرزادی ، این گونه اطلاق می شود که فرد دارای دندان غایب می باشد ؛ البته لازم به ذکر است که در برخی موارد افراد به دنبال حوادث یک یا چند دندان خود را از دست داده و دچار غیبت دندانی می شوند. دندان دوم در فک فوقانی یا اصطلاحا دندان لترال ، شایع ترین دندان غایب محسوب می شود. درمان بیماران با دندان لترال غایب ، از درمان های پیچیده ارتودنسی به شمار می رود و مستلزم مراجعه به دکتر ارتودنسی مجرب و تشخیص دقیق و درمان صحیح می باشد. برای این منظور می توانید به دکتر ثریا یوسف نژاد ، بهترین متخصص ارتودنسی دندان بابل مراجعه نمایید.

 

دندان لترال غایب

روش های جایگزینی دندان لترال غایب

دندان لترال غایب را در برخی موارد می توان از طریق درمان ارتودنسی در بابل اصلاح کرد ، گاهی اوقات نیز با ایمپلنت های دندانی می توان این فاصله را جبران نمود. به طور کلی مناسب ترین روش ؛ با مد نظر قرار دادن وضعیت بیمار ، پروفایل بیمار ، میزان بیرون زدگی دندان های جلوی بیمار ، شلوغی یا عدم شلوغی دندان ها و نهایتا گرافی های انجام شده انتخاب خواهد شد.

درمان دندان غایب با ارتودنسی

در این روش ، دندان های خلفی بیمار به سمت جلو هدایت می شوند و بدین ترتیب فضای بین دندان های قدامی بسته می شود. در صورتی که بیمار در وضعیتی باشد که انجام این کار بلامانع باشد ، قطعا از این روش درمان بهره گرفته خواهد شد که در پزشکی از آن تحت عنوان Space Closure یاد می شود. طبق تحقیقات انجام شده و بر اساس شواهد موجود ، می توان گفت اکثر افراد ؛ انجام ارتودنسی را برای پر کردن فضای دندان لترال غایب ترجیح می دهند ؛ چرا که این روش نسبت به ایمپلنت ها و پروتزها مشکلات کمتری به دنبال خواهد داشت و نیازی به قرار دادن جسم خارجی در دهان وجود ندارد.

درمان دندان غایب با ایمپلنت در بابل

اگرچه با ورود ایمپلنت ها به حوزه دندانپزشکی ، در ابتدا بستن فضای دندان غایب با آن ها محبوبیت یافت ؛ اما بر اساس گزارشات ثبت شده می توان اظهار داشت که ایمپلنت های دندانی در دراز مدت سبب بروز اختلالات بیولوژیکی برای بیماران شدند ؛ از این رو تنها در مواردی که شرایط بیمار اجاز ارتودنسی را ندهد مورد استفاده قرار خواهند گرفت. از جمله این اختلالات بیولوژیکی می توان به موارد ذیل اشاره داشت :

  1. التهاب لثه در اطراف ایمپلنت
  2. تحلیل رفتن استخوان فک در دندان های مجاور ایمپلنت
  3. عقب رفتن لثه و اصطلاحا اکسپلوز شدن پایه ایمپلنت
  4. و غیره

عوارض دندان غایب

به صورت کلی دندان غایب با توجه به محل غیبت ، عارضه های مختلفی را برای فرد ایجاد می کند. نکته ای که در این خصوص باید به آن توجه داشته باشید ، این است که با وجود دندان لترال غایب فرد هیچ گاه لبخند متقارن و زیبایی نخواهد داشت ؛ چرا که فضای خالی بین دندان ها موجب ایجاد این نازیبایی می شود. همچنین اگر این غیبت در میان ناحیه خلفی باشد ؛ اختلالاتی را در عملکرد جویدن فرد ایجاد می کند و ممکن است گاهی منجر به کج شدن دندان های کناری به دلیل ایجاد فضای موجود شود که این مسئله خود به هم ریختگی و نامرتبی دندان ها را تشدید می کند.

چگونه می توان دندان لترال غایب را تشخیص داد ؟

به صورت عمومی کمبود دندان های شیری منجر به کمبود دندان های دائمی جایگزین می شود. همچنین وجود فاصله های بسیار بین دندان های دائمی و یا باقی ماندن دندان های شیری برای مدت زمان طولانی ، از دیگر نشانه های کمبود مادرزادی دندان ها یا دندان غایب می باشد. برای تشخیص این نوع ناهنجاری لازم است معاینات دقیقی انجام شود. همچنین گرفتن عکس های رادیولوژی در تشخیص دندان لترال غایب کمک کننده است. دقت داشته باشید که تا سن 12 سالگی تقریبا تمامی دندان های دائمی جایگزین دندان های شیری می شوند. در صورتی که بعد از 12 سالگی همچنان دندان شیری وجود داشته باشد ، لازم است به متخصص ارتودنسی دندان خوب در بابل مراجعه شود ؛ چرا که احتمال بروز اختلالات دندانی نظیر دندان های غایب به صورت مادرزادی وجود دارد.

مزایای درمان دندان لترال غایب

درمان دندان لترال غایب یا درمان اختلالات دندانی مرتبط با تراز دندان‌ ها می‌ تواند به عنوان یکی از راه ‌های مهم حفظ سلامت دندان‌ ها و جلوگیری از مشکلات فراگیر در آینده مطرح شود. در زیر به برخی از مزایای درمان دندان لترال غایب اشاره می ‌شود :

بهبود زیبایی و ظاهر : درمان دندان لترال غایب به طور مستقیم بر زیبایی و ظاهر صورت افراد تأثیر مثبت می ‌گذارد. از این رو با جابه‌جایی دندان‌ ها به شکل مناسب ، چهره فرد جلوه زیباتری پیدا می ‌کند.

بهبود عملکرد گوارشی : ترتیب مناسب دندان‌ ها برای جویدن مناسب غذا و هضم غذاها اهمیت دارد. درمان دندان لترال غایب می ‌تواند به بهبود عملکرد سیستم گوارشی و هضم غذا کمک بسزایی کند.

پیشگیری از مشکلات فک و صورت : دندان ‌های لترال غایب می ‌توانند منجر به مشکلات فکی و صورتی مانند درد فک ، فشارهای نامتناسب بر روی فک و استخوان‌های صورت شوند. درمان این مشکلات می ‌تواند از پیشگیری از عوارض جدی ‌تر جلوگیری کند.

کاهش خطر بیماری‌ های لثه : دندان‌ هایی با ترتیب مناسب ، موجب کاهش خطر بروز بیماری‌ های لثه و التهابات دهانی می ‌شود. از این رو لثه ‌های سالم تر، عوارض جانبی کمتری را با خود به همراه دارند.

راحتی حرکت دهانی : دندان‌ های به هم چسبیده یا لترال غایب ممکن است باعث مشکلات در حرکت دهان و گفتار شوند. با اصلاح این نوع اختلالات ، راحتی در حرکت دهان و صحبت افراد افزایش می ‌یابد.

پیشگیری از فشارهای زیاد بر دندان‌ها : در صورت لترال غایب بودن دندان ‌ها ، فشارها و نیروهای نامتناسب ممکن است به دندان‌ ها وارد شود که می ‌تواند به آن ها آسیب بزند. با درمان این اختلالات ، فشارها نیز کاهش می ‌یابند.

افزایش خودایمنی : دندان ‌های به هم چسبیده و لترال غایب ممکن است موجب افزایش تجمع باکتری و میکروب‌ها در مناطق مشخص شده در دهان شوند. با بهبود شرایط دهان ، خودایمنی و سیستم دفاعی بدن نیز بهبود می ‌یابد.

بهترین روش درمان دندان لترال غایب در بابل

با توجه به نوع ناهنجاری و سن بیمار ، پزشک متخصص تصمیم می گیرد که کدام یک از روش های درمانی برای برطرف نمودن عارضه دندان لترال غایب مناسب تر است. از آنجایی که هدف اصلی حفظ و به کارگیری دندان های طبیعی است ، معمولا ارتودنسی انتخاب اول پزشک برای درمان این عارضه می باشد ؛ در مواردی که سایز دندان ها کوچک بوده و یا تعداد دندان های غایب زیاد باشد ، از ایمپلنت دندان برای پر کردن فاصله بین دندانی استفاده می شود.