به طور کلی زمانی که یک دندان به طور کامل رشد نکرده یا نمایان نمی گردد ، به عنوان دندان نهفته شناخته می شود. دندان های نیش دندان های مهم و پر کاربردی هستند که حفظ این دندان ها را ارجح می سازد. احتمال نهفتگی در این دندان ها بسیار زیاد است و همانطور که اشاره شد ، کارایی بسیار بالایی دارند. از این رو درمان دندان نیش نهفته بسیار با اهمیت تلقی می شود.  بخش مهمی از زیبایی لبخند به وجود این دندان ها بستگی دارد. دندان نیش بلندترین ریشه را در بین دندان ها داشته و مقاوت بالایی دارد. همچنین دندان دیگری نمی تواند جایگزین خوبی برای دندان نیش شود.

درمان دندان نیش نهفته

رایج ترین علل نهفتگی دندان نیش

  • عدم وجود فضای کافی
  • کشیدن یا از دست دادن زودهنگام دندان های شیری
  • ارث
  • ناتوانی در دنبال کردن مسیر درست رویش در کنار سایر دندان ها
  • کوچک بودن فک
  • وجود دندان اضافه
  • اپن بایت و عادات عملکردی منفی عضلات

محل قرارگیری دندان نیش نهفته

دندان هایی که به صورت عمودی یا خم و متمایل به یک سو ، در محل قرار گرفته اند ، با سهولت بیشتری می توان آن ها را در محل جدید و مناسب قرار داد. از سوی دیگر این عمل برای دندان هایی که موقعیت آن ها افقی است ، بسیار دشوار می باشد. به همین سبب برای این دسته از افراد تغییر موقعیت دندان توصیه نمی شود بلکه به جای آن کشیدن دندان نیش نهفته پیشنهاد می گردد.

البته این را هم بدانید که هر گاه دندان نهفته ای وجود داشته باشد ، لزوماً کشیدن آن بهترین روند درمانی نیست. بلکه امکان دارد با مراجعه به ارتودنتیست و انجام ارتودنسی ، ناهنجاری مذکور برطرف شود.

درمان دندان نیش نهفته

یکی از شایع ترین نهفتگی های دندانی ، مربوط به دندان نیش می باشد که دندان ها با حالت های گوناگون در لثه گیر می کنند. برای درمان این دندان ها باید به زاویه نهفتگی و سن بیمار توجه شود. اگر شرایط مساعد باشد، با درمان ارتودنسی در ابتدا و ایجاد فضا برای دندان نهفته می توان به رویش آن کمک کرد اما در موارد نهفتگی شدید ، بعد ایجاد فضا با جراحی ، بخشی از تاج دندان نمایان و استفاده از وسایل و‌تجهیزات ارتودنسی ، دندان به فضای ایجاد شده هدایت می شود.

نحوه درمان دندان نیش نهفته با ارتودنسی

در درمان این عارضه ، از سیم های قوس دار ارتودنسی استفاده می شود. سیم ها به جهت ایجاد فضای کافی در فک ، بر روی دندان ها متصل می شوند. سپس متخصص لثه را برش داده تا دندان نهفته نمایان شود و آن را با استفاده از کش الاستیکی در محل صحیح جای گذاری می کند.

عوارض عدم درمان دندان نهفته

علاوه بر از دست دادن سلامت دندان و زیبایی لبخند، بسته به سن بیمار ، باقی مانده دندان نهفته ممکن است باعث ایجاد ، کیست، تومور خوش خیم در ناحیه دندان نهفته شود. عارضه دیگر ، احتمال آسیب رساندن به ریشه دندان مجاور دندان نهفته می باشد. سایش دندان های مجاور به علت عدم حضور دندان نیش هم از عوارض دیگر به شمار می رود.