تمایل به زیبایی و داشتن چهره ای زیبا از دیرباز تاکنون ، برای بشر امری حائز اهمیت بوده است. البته امروزه به دلیل تغییر فاکتورهای زیبایی شاهد آن هستیم که گرایش افراد به مقوله زیبایی ، نسبت به گذشته شدت یافته است. تا جایی که افراد همواره به دنبال یافتن راهکاری موثر و کارآمد برای بهبود ظاهر خود می باشند و در این راستا مبادرت به انجام اعمال جراحی زیبایی می نمایند. همانطور که می دانید منظم بودن دندان ها و قرارگیری آن ها به صورت مرتب بر روی یکدیگر و فقدان هر گونه اختلال و ناهنجاری فکی ، تاثیر  بسزایی بر زیبایی دهان و دندان و متعاقبا چهره دارد. لازم به ذکر است که امروزه با ورود شاخه ارتودنسی به علم دندانپزشکی ، دستیابی به این مهم تحقق یافته است. از این رو در حال حاضر ، افرادی که بنا به هر دلیلی از مشکلات و ناهنجاری های دندان یا فک رنج می برند ، می توانند اقدام به انجام ارتودنسی نمایند. در مقاله پیش رو ، دکتر ثریا یوسف نژاد ، بهترین متخصص ارتودنسی بابل ،  به شرح توضیحاتی پیرامون ارتودنسی در بزرگسالان پرداخته است. جهت کسب اطلاعات کافی در خصوص ارتودنسی می توانید مقاله موجود در سایت را مطالعه بفرمایید.

 

ارتودنسی در بزرگسالان - دکتر ثریا یوسف نژاد

ارتودنسی در بزرگسالان

قاعدتا بزرگسالان ، ادراک بهتری از مقوله زیبایی دارند ؛ لذا افراد بزرگسالی که با هر گونه ناهنجاری فک و اختلال در نظم و ترتیب دندان ها روبرو هستند ، عموما تمایل زیادی به انجام ارتودنسی دارند. به طوری که روزانه بر شمار بزرگسالانی که در جستجوی راهکاری موثر ، جهت رفع مشکلات دندانی و درمان ناهنجاری های فکی خود هستند ، افزوده می شود و آمار ارتودنسی در بزرگسالان افزایش پیدا می کند. توجه داشته باشید که بی نظمی دندان ها یا ناهنجاری فک ، مشکلی است که از سنین کودکی با افراد همراه است که یا ریشه ژنتیکی و موروثی دارد یا این که طی پروسه رشد و به دنبال اختلال در فرآیند رشد رخ می دهد.

علل گرایش بزرگسالان به ارتودنسی

به طور کلی از عوامل زیر می توان به عنوان عمده ترین و اصلی ترین ، علل گرایش به درمان ارتودنسی در بزرگسالان یاد کرد :

  1. آگاهی نسبت به این مسئله که ماندگاری بیشتر دندان ها در دهان ، می تواند سلامت جسمی و در پی آن افزایش طول عمر را به دنبال داشته باشد.
  2. افزایش سطح آگاهی افراد ، درباره سلامت دهان و دندان و نقش موثر آن بر سطح کیفی زندگی.
  3. ورود دستگاه های ارتودنسی مثل براکت های همرنگ دندان و کلیر الاینرها ( پلاک های نامرئی که روز به روز در حال تکامل بوده و اکثر مشکلات بی نظمی دندانی در بزرگسالان را اکنون می توان با این پلاک ها در مان کرد ) در حوزه ارتودنسی و در نتیجه کاهش میزان دیده شدن براکت ارتودنسی در دهان نیز از دیگر دلایل گرایش و علاقمندی بزرگسالان به انجام ارتودنسی می باشد.

تفاوت ارتودنسی در بزگسالان با کودکان

با توجه به این که رشد دندان و فک در کودکان ، تا قبل از پایان روند بلوغ ادامه داشته و فعال است ، در کودکان با سهولت بیشتری می توان دندان ها را به موقعیت مناسب هدایت کرده و لبخندی ایده آل به آن ها هدیه کرد. اما در سنین بزرگسالی ، رشد فک کاملا توسعه یافته و امکان جابجایی آن وجود ندارد. این مسئله دالّ بر این است که نمی توان همان تغییراتی که در ساختار فک یک کودک با ابزار ارتودنسی قابل اجرا است را در فرد بزرگسال نیز ایجاد نمود. همچنین لازم به ذکر است که طول درمان ارتودنسی در بزرگسالان ، طولانی تر از کودکان می باشد.

محدودیت های ارتودنسی در بزرگسالان

  • توقف رشد فکی : اگرچه درمان ارتودنسی ، محدودیت سنی ندارد ؛ اما باید اشاره داشت از آن جا که رشد فک و دندان ها در سنین کودکی و نوجوانی در حال رویش می باشد ، قاعدتا درمان ارتودنسی در سنین کودکی و نوجوانی ، نسبت به سنین بزرگسالی که رشد فک توقف یافته است ، موفقیت آمیزتر می باشد.
  • کاهش پتانسیل بافت ها : به طور کلی با بالا رفتن سن ، توانایی نسوج و بافت ها و همچنین سلول ها ، جهت مطابقت با محیط به تدریج تقلیل می یابد ؛ در نتیجه باید متذکر شد که پاسخگویی دندان بزرگسالان به درمان های ارتودنسی به مراتب کمتر از کودکان و نوجوانان می باشد.
  • محدودیت کارآیی دستگاه های فانکشنال و خارج دهانی عمدتا در بزرگسالان وجود دارد.
  • طولانی شدن پروسه درمان : با توجه به این که با افزایش سن ، پتانسیل بافت ها و سرعت حرکت دندان ها کاهش پیدا می کند ، طول درمان ارتودنسی نیز در سنین بزرگسالی افزایش می یابد.
  • افزایش ریسک رویارویی با مشکلات دندانی و لثه ای : در سنین بالا ، احتمال پوسیدگی دندان ها و بروز بیماری های لثه بیشتر شده و بنابراین ریسک از دست دادن دندان ها در بزرگسالی تشدید می شود. لذا ممکن است طی درمان ارتودنسی در بزرگسالان ، با چندین جای خالی دندان روبرو شویم که این مسئله در درمان ارتودنسی ، ایجاد مشکل کرده و میزان پاسخگویی به درمان را کمتر می کند.

درمان ارتودنسی در بزرگسالان ، توسط دکتر یوسف نژاد ، بهترین ارتودنتیست بابل

 

 

براکت های ارتودنسی برای بزرگسالان

برای انجام ارتودنسی در بزرگسالان ، متدهای مختلفی وجود دارد که در زیر به آن ها خواهیم پرداخت.

  • براکت های سنتی

این براکت ها که برای ارتودنسی در بزرگسالان مورد استفاده قرار می گیرند ، از جنس فلز بودند که در گذشته بیشتر مورد استفاده قرار می گرفتند ، البته امروزه نیز از آن ها استفاده می شود. این براکت ها ، برای صاف کردن دندان های خیلی کج و نیز درمان انحرافات فکی شدید ، گزینه مناسبی به شمار می روند. نحوه قرارگیری این نوع از براکت ها بدین صورت است که باید بر روی دندان ، چسبانده شده و سیم هایی از داخل آن ها رد شود. این سیم ها سبب ایجاد کشش یا فشار بر دندان ها و به حرکت درآوردن آن ها به سمت موقعیت صحیح ، می شوند. لازم به ذکر است براکت های فلزی که در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرند ، هیچ تشابه ظاهری با براکت های قدیمی ندارند و اندازه آن ها تا حد قابل قبولی کوچک تر شده است و دیگر مثل گذشته ، تمام سطح دندان را پوشش نمی دهند. ضمنا رنگ سیم براکت های فلزی امروزی ، را می توان جوری انتخاب کرد که تا حد ممکن نامرئی بوده و کمتر به چشم بیاید.

  • براکت های سرامیکی

بزرگسالانی که تمایل به انجام درمان ارتودنسی و در عین حال با حداقل دیده شدن براکت ها هستند ، می توانند براکت های سرامیکی را انتخاب کنند. این نوع از براکت ها ، از لحاظ سایز و شکل ظاهری کمی بزرگتر از براکت های فلزی هستند ، اما از آن جا که شفاف و همرنگ دندان هستند ، جایگرین براکت های فلزی شده اند.

  • پلاک های بیرنگ یا روش Invisalign

راه دیگر درمان ارتودنسی در بزرگسالان بدون دیده شدن ، روش استفاده از پلاک های بیرنگ یا روش Invisalign می باشد که به راحتی می تواند بسیاری از مشکلات بی نظمی دندانی در بزرگسالانی که دوست دارند بدون دیده شدن براکت ، دندان های شان را مرتب کنند را حل کرده و روز به روز در حال پیشرفت می باشد.

پرسش و پاسخ ارتودنسی در بزرگسالان

زمانی که افراد بزرگسال برای انجام ارتودنسی به بهترین ارتودنتیست بابل  مراجعه می کنند ، یک سری سوالات مشترکی را از او می پرسند که بنا داریم در ادامه به تعدادی از آن ها پاسخ دهیم :

  • کدام یک از انواع ارتودنسی ها برای بزرگسالان مناسب تر است ؟

در کنار نتیجه گیری از مطلوب از ارتودنسی در بزرگسالان ، خواسته دیگر این افراد این است که بریس ها تا حد امکان قابل رویت نباشند. در این راستا می توان گفت براکت های سرامیکی انتخاب بسیار مناسبی برای آن ها می باشد. این نوع از ارتودنسی دارای سیم های قوسی شکل و سفید و براکت های همرنگ دندان طبیعی است. حتی اورینگهای پلاستیکی دایره ای شکل دور براکت ها نیز شفاف یا سفید رنگ می باشند. بدین ترتیب به هنگام قرار گیری برروی دندان ها ، خیلی در معرض دید قرار نمی گیرند. البته مشورت با متخصص ارتودنسی در امر انتخاب مناسب ترین نوع بریس ها را نیز نباید فراموش کنید.

  • آیا ارتودنسی در بزرگسالان نتیجه بخش می باشد ؟

شاید برخی از افراد تصور کنند که به سبب رشد کامل استخوان فک و دندان ها در سنین بزرگسالی ، دیگر ارتودنسی جوابگوی ناهنجاری های فکی و بی نظمی های دندانی نخواهد بود اما در حقیقت این گونه نیست. ارتودنسی در بزرگسالان می تواند همانند انجام این پروسه برای کودکان ، دندان ها را منظم کرده و نتیجه کاملی را حاصل کند.

  • طول درمان ارتودنسی برای بزرگسالان طولانی تر است ؟

این حقیقت را نباید فراموش کرد که استخوان فک در افراد بزرگسال به نهایت رشد خود رسیده و حرکت و اصلاح آن کمی دشوار تر می شود. بدین معنا که می بایست افراد به مدت طولانی تری از ارتودنسی استفاده کنند. طول دوره درمانی برای کودکان و نوجوانان حدود 16 تا 24 ماه می باشد. در حالیکه ارتودنسی در بزرگسالان ممکن است 18 ماه تا 3 سال طول بکشد.

  • آیا انجام ارتودنسی برای افراد بزرگسال دردناک می باشد ؟

ممکن است فکر کنید در این دوره سنی بخاطر اینکه فک و دندان ها رشد کاملی را پشت سر گذاشته و در محل تثبیت شده اند ، جای گذاری ارتودنسی نیز با درد همراه خواهد بود. باید بگوییم این امر ، در میزان درد و ناراحتی ناشی از اتصال براکت ها بر روی دندان به هنگام انجام ارتودنسی در بزرگسالان ، دخالتی ندارد و برای همه یکسان است. در روزهای ابتدایی که ارتودنسی در دهان قرار گرفته است ممکن است هنگام جویدن کمی درد و فشردگی در میان دندان ها احساس کنید. این مسئله با گذشت نهایتا دو روز رفع می گردد.