لبخند لثه ای چگونه است ؟

لبخند لثه ای ( Gummy smile ) به حالتی گفته می شود که دندان ها موقع لبخند زدن کاملا مشهود هستند. در این وضعیت ، فرم دندان ها و لب ها به گونه ای می باشد که فرد در زمان لبخند و حتی تکلم ، قادر به پنهان کردن لثه های خود نخواهد بود.

طبیعتا داشتن دندان های سالم و زیبا و نیز برخورداری از لثه هایی سلامت ، نه تنها در حفظ سلامت افراد و انجام اموری ؛ اعم از ادای صحیح کلمات و درست جویدن مواد غذایی ، نقشی کلیدی ایفاء می کنند ؛ بلکه در زیبایی چهره و متعاقبا افزایش اعتماد به نفس نیز تاثیر قابل توجهی دارند.

عارضه لبخـند لثه ای ، مشکلی است که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند و به دنبال این مشکل ؛ غالبا در هنگام لبخند سعی می کنند دست خود را مقابل دهان نگاه دارند و مانع از نمایان شدن لثه ها در زمان لبخند شوند.

علت بروز لبخـند لثه ای

در حالت نرمال ، تنها باید 2 – 1 میلیمتر از لثه ها در زمان لبخند قابل مشاهده باشند ( در خانم ها ۱ میلیمتر بیشتر از آقایان ).

در حالت لبخـند لثه ای ، حدود ۶ تا ۷ میلیمتر و گاهی بیشتر ، از لثه نمایان است.

لبخند لثه ای

لبخـند لثه ای ، بیشتر از این حیث که سبب رویارویی با مشکلات روحی – روانی برای افراد می گردد ؛ مورد بحث قرار می گیرد.

زیرا افرادی که با این ضایعه مواجه هستند ، اغلب در هنگام تکلم و لبخند زدن ؛ دچار دفرمیتی در چهره شده و از این رو از حضور در تعاملات اجتماعی امتناع می کنند.

لازم به ذکر است اگرچه لبخـند لثه ای مشکلات جسمی قابل توجهی به دنبال ندارد ؛ اما از آن جا که در هنگام تمیز کردن دندان ها و مسواک زدن ، ممکن است سبب آسیب دیدگی لثه ها شود ؛ می تواند منجر به بروز التهاب و خونریزی لثه نیز گردد.

درمان لبخـند لثـه ای

لبخـند لثه ای با دو روش جراحی فک ( تهاجمی ) و ارتودنسی ( غیرتهاجمی ) قابل درمان می باشد.

به طور کلی به منظور درمان لبخـند لثه ای بهتر است به متخصص ارتودنسی مراجعه نمایید ؛ زیرا در مواردی که لبخـند لثه ای ، ناشی از ناهنجاری های فکی یا کوتاه بودن دندان ها بوده و بیمار نیز در سنین قبل از بلوغ باشد ؛ می توان از طریق درمان ارتودنسی ، به حل این مشکل پرداخت.

روش مناسب درمان لبخـند لثـه ای

باید توجه داشت چنانچه سن کودک کمتر از 12 سال باشد ؛ با انجام ارتودنسی متحرک می توان لبخـند لثه ای را اصلاح نمود و در مواردی که سن کودک بیش از 12 سال باشد ؛ از طریق ارتودنسی ثابت ، روند درمان آغاز می گردد.

گاهی در موارد متوسط ، با کمک مینی اسکروها می شود لبخـند لثه ای را درمان کرد.

اما اگر لبخـند لثه ای ، به علت رشد زیاد و عمودی فک بالا و شدید باشد ؛ درمان جراحی و ارتودنسی راه حل قطعی جهت درمان این ضایعه می باشند.

لبخند لثه ای

اگر لبخـند لثه ای به علت لب کوتاه باشد ، درمان جراحی لب و پایین آوردن لب راهکار نهایی می باشد و راه حل موقتی ، بوتاکس است.

لازم به ذکر است که تشخیص صحیح علت کوتاهی لب ، بسیار مهم و درمان هم متفاوت خواهد بود.

اما اگر علت لبخـند لثه ای ، بالا رفتن زیاد لب در هنگام لبخند باشد ؛ جراحی قطع قسمتی از عضله بالا برنده لب توسط جراح راه حل مناسبی خواهد بود.

لازم به ذکر است که گاهی اوقات لبخـند لثه ای به علت پوشیده شدن قسمتی از تاج دندان توسط لثه می باشد که با جراحی برداشتن قسمتی از لثه و افزایش طول تاج دندان ، مشکل بر طرف خواهد شد.

در بعضی موارد ، لبخند لثه ای در بیماران کلاس دو که دندان های جلویی آن ها رشد زیاد از حد داشته است ؛ دیده می شود که راه حل مناسب اینتروژن دندان ها با درمان ارتودنسی ثابت است.