ارتودنسی از اصلی ترین شاخه های علوم دندانپزشکی می باشد که با مرتب کردن دندان ها و اصلاح بی نظمی آن ها به داشتن دندان هایی منظم و قاعدتا دستیابی به لبخندی زیبا می انجامد. در خصوص این فرآیند باید اشاره داشت اگرچه درمان با این روش ، جنبه زیبایی داشته و به بهبود ظاهر چهره می انجامد ؛ اما از آن جا که سبب قرارگیری صحیح دندان ها بر روی هم می شود ، می تواند جنبه درمانی نیز داشته و سبب بهبود تکلم ناشی از بی نظمی دندان ها و همچنین جلوگیری از پوسیدگی دندان ها نیز گردد. لازم به ذکر است که کسب نتایج بهینه از این درمان ، مستلزم مراجعه به دندانپزشک خوب می باشد. لذا افرادی که بنا به هر علتی ، ملزم به انجام سیم کشی دندان می باشند ؛ برای انجام آن باید به یک ارتودنتیست حاذق و با تجربه در شهر خود مراجعه نمایند. به عنوان مثال عزیزانی که در شهر بابل ساکن هستند ، می توانند برای انجام ارتودنسی در بابل با نهایت اطمینان به مطب دکتر ثریا یوسف نژاد ، بهترین متخصص ارتودنسی در مازندران مراجعه فرمایند.

 

ارتودنسی در بابل - دکتر یوسف نژاد

درمان ارتودنسی چه مزایایی دارد ؟

مزایای زیبایی ارتودنسی برای همه ما واضح است. اما این فرایند علاوه بر مزایای زیبایی، فواید درمانی هم دارد که مستقیم بر سلامت فرد تاثیر می گذارد. متداول ترین مزایای ارتودنسی در استان مازندران  شهر بابل عبارتند از :

  • سیم کشی دندان ، ظاهر دندان ها را بهبود بخشیده و شما را در دستیابی و حفظ لبخند زیبا و سالم کمک کند.
  • در صورتی که دندان ها رو هم افتاده و بینظم باشند، ممکن است خطر پوسیدگی دندان در فرد بالا رفته و به سایر مشکلات و بیماری های لثه و دهان گرفتار شود.
  • هنگامی که دندان های شما تراز، مرتب و صاف هستند، تمیزکردن و مراقبت از بهداشت دهان و دندان برایتان بسیار راحت تر است.
  • با ارتودنسی کردن دندان ها می توان به قرارگیری مناسب دندان ها در کنار هم ، کمک قابل توجهی کرد.
  • صاف کردن دندان ها می تواند گفتار را در افراد بهبود بخشد.
  • درمان ارتودنسی می تواند درد مربوط به اختلال TMJ یا همان اختلال مفصل گیجگاهی فکی را کاهش دهد.
  • در صورت بهره وری از درمان ، عملکرد اصلی دهان و همچنین عملکرد جویدن بهبود خواهد یافت.
  • با انجام این درمان ، دندان ها به لحاظ فیزیولوژیک به ثبات مناسبی خواهند رسید.

برای انجام ارتودنسی چه سنی مناسب می باشد ؟

در خصوص سن مناسب برای اولین معاینه ارتودنسی در بابل و انجام معاینات اولیه و معاینه و ارزیابی وضعیت قرار گیری دندان ها ؛ باید اشاره داشت که بهترین سن بدین منظور ، 7 سالگی خواهد بود. در نتیجه همه والدین ، جهت بررسی شرایط دندان های کودک خود و بررسی این مسئله که آیا کودک شان نیاز به سیم کشی دارد یا خیر ؛ باید همراه کودک خود به مطب دکتر ارتودنسیت خوب در بابل مراجعه نمایند.

نمونه کار ارتودنسی ؛ توسط دکتر یوسف نژاد بهترین ارتودنتیست در استان مازندران  و شهر بابل

ارتودنسی در بابل - دکتر یوسف نژاد

 

لزوم تاکید بر مراجعه به ارتودنتیست و معاینه در سن 7 سالگی ؛ از این منظر است که در این سن ، تشخیص اختلالات فک و دندان با سهولت بیشتری برای بهترین متخصص ارتودنسی در بابل میسر شده و در نتیجه می توان دندان ها را به طور دقیق مورد ارزیابی قرار داده و به این ترتیب ، روش درمان مناسب و زمان شروع درمان را با نهایت دقت و به راحتی طرح ریزی نمود. ضمنا ناگفته نماند که چنانچه کودک در این سن ، تحت معاینه قرار گیرد ؛ پزشک می تواند از شرایطی که در صورت عدم درمان با سیم کشی ممکن است در آینده کودک را درگیر سازد ، مطلع شده و با هشدار به والدین ، آن ها را مجاب به آغاز درمان سیم کشی دندان ها برای کودک نماید. البته توجه داشته باشید در صورتی که کودک ، صرفا دچار بی نظمی دندان ها بوده و دچار ناهنجاری ها و اختلالات فکی نباشد ؛ لزومی بر انجام این پروسه در کودکی وجود نداشته و در بزرگسالی نیز می تواند نسبت به درمان اقدام نماید. هرچند بهترین سن برای آغاز درمان ارتودنسی در مازندران ، بازه سنی 14 – 12 سالگی بوده و به کسب بهترین نتایج خواهد انجامید.

چه افرادی باید ارتودنسی انجام دهند؟

ارتودنسی برای افرادی توصیه می‌شود که دارای موارد زیر هستند:

  • ازدحام دندان‌ها: وقتی فضا در دهان برای همه دندان‌ها کافی نیست.
  • فاصله بین دندان‌ها: شکاف‌های بزرگ بین دندان‌ها.
  • اوربایت یا اندربایت: وقتی دندان‌های بالا بیش از حد روی دندان‌های پایین قرار می‌گیرند یا برعکس.
  • کراس‌بایت: وقتی برخی از دندان‌های بالا در داخل دندان‌های پایین قرار می‌گیرند.
  • مشکلات گاز گرفتن یا جویدن: به دلیل ناهماهنگی در قرار گرفتن دندان‌ها.
  • مشکلات فکی: از جمله نامتقارن بودن فک یا اختلالات مفصل گیجگاهی فکی.

چه کسانی نمی توانند ارتودنسی انجام دهند؟

رای واجد شرایط بودن برای درمان ارتودنسی، نباید مشکلات دندانی جدی مانند پوسیدگی گسترده یا بیماری لثه داشته باشید.
چناچه پوسیدگی یا بیماری لثه دارید، ابتدا برای رفع آن ها به دندان پزشک مراجعه کنید و از سلامت دهان و دندان خود اطمینان حاصل کنید و بعد از آن در مورد انجام ارتودنسی با متخصص خود صحبت کنید.

مراحل درمان ارتودنسی چگونه است ؟

به طور کلی ، پیش از شروع فرآیند درمان ؛ افراد باید جهت مشاوره به مطب پزشک متخصص ارتودنسی خوب در بابل ، مراجعه نموده و توسط ایشان مورد آنالیز و ارزیابی قرار گیرند. لازم به ذکر است که در این جلسه ، ارتودنتیست اقدام به معاینه دندان ها و لثه های بیمار ، فکین او و نیز ساختار استخوانی دندان ها می نماید.

 

 

پزشک با انجام معاینات اولیه ، تشخیص می دهد که آیا فرد ملزم به درمان با ارتودنسی می باشد یا خیر ؟

حال آن که چنانچه طی معاینات انجام گرفته ، تشخیص داده شود که بیمار نیاز به درمان ارتودنسی در بابل دارد ؛ پزشک ارتودنتیست در خصوص روش های این درمان ، طول درمان ، مراقبت های بعد از سیم کشی دندان و مواردی از این قبیل با بیمار صحبت می کند و توضیحات لازم را برای او تشریح می نماید. افرادی که تصمیم به انجام سیم کشی دارند ، باید توجه داشته باشند که می توانند در جلسه مشاوره ؛ در رابطه با سیم کشی دندان و فرآیند درمان آن و غیره با متخصص ارتودنتیست در مازندران شهر بابل گفتگو نمایند و اهداف خود از انجام آن را برای ایشان تبیین کنند.

رکوردهای تشخیصی

به طور کلی بعد از این که پزشک ، نیاز به انجام سیم کشی دندان را تشخیص داد ؛ مرحله رکورد تشخیصی آغاز خواهد شد. در این مرحله اقداماتی ؛ اعم از قالب گیری تمامی دندان ها ، عکسبرداری یا به عبارتی رادیوگرافی از سر و صورت و نهایتا عکسبرداری دیجیتال از صورت و فکین ( فک بالا و پایین ) انجام می گیرد. ارتودنتیست ، با انجام رکوردهای تشخیصی ، می تواند دقیق ترین تشخیص را داده و نوع درمان و روش انجام آن و نیز مراحل درمان را مشخص سازد. ضمنا لازم به ذکر است که رکوردهای تشخیصی ، ارتودنتیست را در تشخیص این مسئله که آیا فرد ملزم به انجام همزمان جراحی فک همراه با ارتودنسی می باشد یا خیر ؛ کمک شایانی می کند. همچنین ناگفته نماند که بعد از اخذ رکوردهای تشخیصی ، پزشک متخصص می تواند بیمار را از هزینه درمان و میانگین طول درمان نیز آگاه سازد.

ارتودنسی در بابل - دکتر یوسف نژاد

زمانبندی درمان ارتودنسی

بر اساس این که ناهنجاری موجود چقدر است و نیز با توجه به سن بیمار و نتایج رکوردهای تشخیصی ، پزشک می تواند طول درمان را مشخص نماید. به عنوان مثال ؛ طول درمان ارتودنسی در کودکان ، به مراتب کوتاه تر از بزرگسالان می باشد. همچنین طول درمان با ارتودنسی در بابل در افرادی که برای آن ها از ارتودنسی ثابت استفاده می شود ، در قیاس با بیمارانی که از پلاک های متحرک استفاده می کنند ؛ نسبتا کوتاه تر است. به طور کلی پزشک متخصص ، با مد نظر قرار دادن کلیه این موارد یک زمانبندی تخمینی به بیمار ارائه می دهد که به طور میانگین بین 6 ماه الی دو سال و نیم ؛ متغیر است.

فیلم مراحل ارتودنسی دندان

معایب ارتودنسی چیست؟

مشکل اصلی در رابطه با انجام ارتودنسی مدت زمان انجام آن است : شما باید نکات و دستورالعمل های درمانی که پزشک به شما می دهد را به دقت دنبال کنید و تا رسیدن به هدف خود صبور باشید. برای برخی افراد، درمان ارتودنسی کمتر از یک سال طول می کشد. برای دیگران، ممکن است تا دو سال یا بیشتر طول بکشد. از آنجایی که هر فردی نیازهای منحصر به فرد خود را دارد، زمان درمان برای همه متفاوت به نظر می رسد. از متخصص ارتودنسی خود بپرسید که حدودا چه مدت برای رسیدن به هدف باید صبر کنید.

آیا ممکن است نتایج ارتودنسی برگشت پذیر باشد؟

بله، نتایج ارتودنسی ممکن است تا حدی برگشت‌پذیر باشند، به ویژه اگر فرد پس از اتمام درمان، دستورالعمل‌های پس از ارتودنسی از جمله استفاده از نگهدارنده‌ها را رعایت نکند. نگهدارنده‌ها وسایلی هستند که برای حفظ دندان‌ها در موقعیت صحیح پس از ارتودنسی استفاده می‌شوند. بدون استفاده مناسب از این وسایل، دندان‌ها ممکن است به تدریج به موقعیت قبلی خود برگردند.

مراقبت های لازم برای افرادی که ارتودنسی انجام داده اند!

برای افرادی که ارتودنسی انجام داده‌اند، مراقبت‌های زیر ضروری است:

  • بهداشت دهان و دندان: مسواک زدن دقیق پس از هر وعده غذایی و استفاده از نخ دندان برای از بین بردن ذرات غذایی و پلاک‌ها.
  • استفاده از نگهدارنده: پس از پایان درمان ارتودنسی، استفاده از نگهدارنده‌ها طبق دستور ارتودنتیست برای جلوگیری از بازگشت دندان‌ها به وضعیت قبلی.
  •  مراجعه منظم به دندانپزشک یا ارتودنتیست: برای بررسی‌های دوره‌ای و اطمینان از سلامت دندان‌ها و لثه‌ها.
  • رعایت رژیم غذایی: اجتناب از غذاها و نوشیدنی‌های سخت، چسبناک یا بسیار شیرین که می‌توانند به وسایل ارتودنسی آسیب برسانند یا پوسیدگی دندان را تشدید کنند.
  • حفاظت در هنگام ورزش: استفاده از محافظ دهان در صورت فعالیت‌های ورزشی برای جلوگیری از آسیب به دهان و وسایل ارتودنسی.

هزینه ارتودنسی در استان مازندران (شهر بابل)

هزینه سیم کشی دندان ، بر اساس فاکتورهای مختلفی محاسبه می گردد و نیازمند معاینه دقیق بیمار می باشد ؛ از این رو افراد برای اطلاع از هزینه نهایی باید از سوی دندانپزشک شهر خود تحت معاینه و ارزیابی های لازم قرار گیرند. به طور مثال توجه داشته باشید که شهروندان محترم ساکن شهر بابل ، برای آگاهی از هزینه ارتودنسی در بابل باید به مطب پزشک مورد نظر خود مراجعه فرمایند.